ShippingWatch

Scorpios miljøchef efterlyser bedre kundeservice fra leverandører

Leverandørerne er for dårlige til at rådgive og hjælpe deres kunder, når der opstår problemer med systemer til rensning af ballastvand. Det mener Ole Christian Schrøder, miljøchef i Scorpio Group, som indtil videre har brugt 100 mio. dollars på miljøsystemerne.

Foto: Scorpio Tankers/PR

NEW YORK

Rederigruppen Scorpio Group efterlyser bedre service fra leverandørerne af ballastvandsystemer, som man mener er for dårlige til at hjælpe deres kunder med at overholde miljøreglerne.

Senest fra september 2019 skal alle skibe globalt set sørge for at rense deres ballastvand, mens der allerede er regler i USA. Derfor er mange rederier begyndt at installere systemer, der kan løse opgaven.

Men systemerne kan ofte være vanskelige at betjene, ligesom der kan opstå problemer, som i sidste ende kan betyde, at rederiet kommer på kant med reglerne og får bøder.

Hvis systemet er ude af drift, så har vi brug for hurtige svar og løsninger, så vi kan efterleve reglerne.

Ole Christian Schrøder, head of compliance, Scorpio Group

Desværre er leverandørerne ikke gode nok til at svare, når der er brug for hjælp, mener norske Ole Christian Schrøder. Han er head of compliance for Scorpio Group, som dækker over de to børsnoterede rederier Scorpio Bulkers og Scorpio Tankers.

"Det er vigtigt, at leverandørerne skruer op for deres service og træning efter salget, for hvis systemet er ude af drift, så har vi brug for hurtige svar og løsninger, så vi kan efterleve reglerne – især i forhold til den amerikanske kystvagt. I øjeblikket hænger mange producenter af ballastvandsystemer i bremsen," vurderer Ole Christian Schrøder over for ShippingWatch.

Udbredt problem hos skibsejere

Ole Christian Schrøders pointe bliver understreget af en undersøgelse foretaget af klassesselskabet ABS i august 2017. Her svarede skibsejerne, at 43 pct. af ballastvandsystemerne på deres skibe enten var problematiske eller ude af drift.

Ifølge undersøgelsen drejer problemerne sig blandt andet om den software, som styrer systemerne. Den kræver omfattende oplæring af besætningen og skal ofte opdateres.

Vedligeholdelsen af systemerne giver dog også vanskeligheder, da der sjældent er de rette reservedele ombord på skibet.

Scorpio Group har indtil videre brugt mere end 100 mio. dollars på at installere systemer til rensning af ballastvand på 105 af sine skibe. Gruppen forventer at bruge yderligere 90 til 100 mio. dollars yderligere, oplyste Ole Christian Schrøder for nylig under en paneldebat på Hellenic/Norwegian-American Chambers' Shipping Conference i New York.

Men hos hvem pengene skal lægges, er endnu uklart.

"I øjeblikket ser vi ikke nogen oplagte kandidater, som passer ind i vores handelsmønstre og de skibe, som har vi lige nu," siger Ole Christian Schrøder til ShippingWatch.

Amerikansk kystvagt må "uddanne" forvirrede redere i ballastvand

Redere og producenter i åben krig om ballastvand

Den dag Wärtsiläs milliardmarked gik op i røg

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere