ShippingWatch

Kraftig tilbagegang for Hyundai Heavy Industries i 2017

Det sydkoreanske skibsværft Hyundai Heavy Industries kommer ud af 2017 med et driftsresultat, der er 96,3 pct. lavere end året før, skriver medie. Nettoresultatet er negativt.

Foto: /ritzau/AP/Lee Jin-man

Overskuddet på driften blev kraftigt reduceret for skibsværftet Hyundai Heavy Industries i 2017.

Ifølge det sydkoreanske medie Pulse viser det seneste regnskab fra skibsværftet, at det konsoliderede driftsresultat sidste år udgjorde 14,6 mia. won (13,4 mio. dollars.) – et fald på hele 96,3 pct. i forhold til 2016, skriver mediet.

På bundlinjen gav det et nettotab på 93,4 mia. won (85,8 mio. dollars).

Alene i fjerde kvartal blev det til et underskud på driften på 342,2 mia. won svarende til 316,1 mio. dollars. Hyundai Heavy Industries var her påvirket negativt af faktorer som højere stålpriser og en stærk valutakurs på won.

"Men et godt motorsalg og en forbedret maritim forretning hjalp selskabet med at opnå et driftsoverskud to år i træk," siger en talsmand ifølge Pulse.

Samtidig har værftet formået at reducere gældsgraden fra 114 pct. i 2016 til 89,9 pct. sidste år.

For 2018 forventer Hyundai Heavy Industries et stigende antal ordrer, fordi rederne skal leve op til nye miljøkrav på svovl og ballastvand. Efterspørgslen for gastankskibe, der sejler med enten lng eller lpg, viser også tegn på forbedring ifølge værftet, skriver Pulse.

MAN Diesel går sammen med Hyundai om LPG-motorer

Wärtsiläs CEO: Vi leder efter interessante opkøb

Januar har været den bedste måned for Sydkoreas største værft i tre år  

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs