ShippingWatch

MAN samler produktionen af hurtige motorer i Danmark

Efter fire års pause skal der igen produceres skibsmotorer på MAN Diesel & Turbos fabrik i Frederikshavn. Selskabet vil samle hele produktionen af sin nye high-speed motor på fabrikken i Nordjylland med start i 2018, oplyser virksomheden til ShippingWatch.

Foto: PR

Den tyske motorkæmpe MAN Diesel & Turbo holder fast i sine planer om at indlede produktionen af en ny high-speed motor i Danmark næste år på trods af flere svære år på shipping- og offshoremarkedet.

Beslutningen om at opstarte produktionen af den nye motor blev truffet i 2015, og indtil videre er motoren – der er rettet mod slæbebåde, offshore og flådefartøjer – blevet udsat for en lang række tests på MAN Diesel & Turbos forsknings- og udviklingscenter (R&D) i Frederikshavn, mens selve samlingen af motoren er foregået i Augsburg i Tyskland.

Men fra 2018 vil alle led af produktionen blive samlet i Danmark, siger selskabets CSO og medlem af MAN Diesel & Turbos øverste ledelsesgruppe, Wayne Jones, i et interview med ShippingWatch.

"Hele produktionen af motoren vil ske i Frederikshavn. Prøverne er gået godt, og vi forventer, at salget vil nå op på et trecifret antal fra 2019," siger han.

Motoren, der går under navnet 175D, er en 12-cylinder high-speed motor med såkaldt common rail injection, direkte brændstofinjektion, der kører på diesel. Det er en firetaktsmotor med en effekt på 1.140-2.220 kw afhængig af typen, hvilket betyder, at motoren er mindre end de store low-speed motorer, der kan sejle på heavy fuel (HFO) og andre slags brændstof, men større end f.eks de bus- og lastvognsmotorer, der indtil nu har været de største firetaktsmotorer i MAN Diesel & Turbos repertoire.

Da planerne blev offentliggjort i september 2015, antydede CEO Uwe Lauber, at der også kunne være en mulig next-generation gas version på vej.

Op imod 100 nye job

"Nu har vi grundlaget for at producere flere motorer her, men vi tager det skridt for skridt. Når vi er nået et vist antal motorer, kan vi overveje at udvide forretningen. Men det er alt for tidligt at gå i detaljer med det endnu," sagde Uwe Lauber til ShippingWatch.

Det er forventningen, at produktionen af den nye 175D motor vil skabe mellem 30 og 100 arbejdspladser i Frederikshavn, afhængig af motorens modtagelse i markedet.

Når motoren bl.a. er rettet mod offshoreskibe, bliver olieprisen selvsagt en af de afgørende faktorer. Det gælder samtidig for hele MAN Diesel 6 Turbos retrofit-marked, som har været hårdt ramt af de lave oliepriser de seneste par år, der får rederierne til at udsætte opgraderingen af flåden. En stigende oliepris er derfor det bedste argument i forhold til at få skibsejere til at lægge deres skibe i dok og installere energibesparende udstyr.

Det er mere eller mindre den samme logik, der gælder, for mulighederne for at lande kontrakter på 175D-motoren med offshorerederierne. Højere oliepriser stimulerer hele markedet og fører i sidste ende til flere skibe på vandet for at assistere olieselskaberne i deres jagt på energi.

65 dollars tønden er tommelfingerreglen for MAN Diesel & Turbo, forstået på den måde, at priser derover vil komme motorproducenten til gode, mens der skal kæmpes mere for ordrerne med en pris under 65 dollars.

Efter at have haltet rundt på omkring 50 dollars gennem en stor del af 2017, ligger prisen på en tønde brent Nordsøolie i dag på lidt over 63 dollars tønden.

Den sidste motor produceret på fabrikken i Frederikshavn blev færdiggjort i 2013.

MAN Diesel & Turbo køber svensk brændstofsystem 

MAN Diesel & Turbo styrker resultat trods fald i ordrer 

MAN genopstarter motorproduktion i Danmark 

Mere fra ShippingWatch

Ugens vigtigste historier på ShippingWatch

En bestemt dag i 2016 kan blive afgørende i Dan-Bunkering-sagen, pres på verdens forsyningkæder får store import-virksomheder til at lede efter alternativer, topchefer ser opsving fortsætte ind i 20'erne, fem Maersk-officerer suspendet.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs