ShippingWatch

OW Bunker-boer indgår alligevel finansieringsaftale

To konkursboer efter det kollapsede bunkerselskab OW Bunker indgår alligevel en aftale med den amerikanske hedgefond Lion Point Capital om at finansiere en erstatningssag.

Foto: René Schütze

To konkursboer efter OW Bunker indgår alligevel en aftale med en amerikansk hedgefond om at finansiere en storstilet erstatningssag mod flere nøglepersoner i bunkerselskabets konkurs.

I september blokerede den hollandske storbank ING ellers for den usædvanlige aftale, som kuratorerne anbefalede boer at indgå med amerikanske Lion Point Capital.

Aftalen ville have gjort det muligt for kuratorerne at hæve erstatningskravet til 2,2 mia. kr. Til gengæld kunne fonden få op til 60 pct. af erstatningssummen, hvis sagen blev vundet.

Men i to af boerne, OW Bunker A/S og Wrist Marine Supplies A/S, var der flertal for at slå en handel af med Lion Point Capital, og derfor har de nu indgået en aftale med fonden, skriver Nordjyske.

Det er uvist, hvad den nye aftale betyder for kravene i sagen, som er rejst mod flere tidligere ledere i OW Bunker og kapitalfonden Altor samt revisionshuset Deloitte.

Aftalen med Lion Point Capital er en såkaldt litigation funding-aftale, som er et kendt fænomen i USA og England.

Den indebærer kort fortalt, at en ekstern partner hjælper til med penge, hvis en sagsøger har en god sag, men mangler finansieringen til at føre den. Bliver sagen vundet, deler sagsøgeren og partneren kravet efter en på forhånd indgået aftale.

ING afviser at hæve erstatningskrav i OW Bunker sag

Amerikansk fond kan få stor bid af OW-erstatning

OW-forsvarer: Lars Møller går fri af højere erstatningskrav

OW-kuratorer vil forhøje krav mod tidligere ledelse

Milliardkrav smuldrer i retsopgøret efter OW Bunkers kollaps

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier på ShippingWatch

Priserne på offshoreskibe er i bund, rederiernes egen og investorernes opfattelse af etik og en McKinsey-rapport om containerbranchens resultater var blandt ugens vigtigste historier på ShippingWatch.

Ny rapport: Maersk mener at have løst flere problemer i Alang

Der er nu sket så store forbedringer på tre værfter i Alang, at de udgør et alternativ til Kina og Tyrkiet, mener Maersks topchef Søren Skou. I en ny rapport erkender koncernen dog, at der stadig er usikkerhed om vandmiljø og problemer med adgang til lægehjælp.

Schmølker: Stena er en mere langsigtet ejer end Weco

Johnny Schmølker var med fra begyndelsen, da Johan Wedell-Wedellsborg slog sig sammen med Stena om produkttankrederiet Stena Weco. Samarbejdet er i dag fortid. Det er Schmølker ikke, der nu står for Stenas danske aktiviteter i Hellerup.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere