ShippingWatch

Tidligere Maersk-folk går i kødet på logistikbranchen

Tidligere medarbejdere fra Maersk har udviklet en online-platform til transportbranchen, som skal give overblik over priserne på fragt. Transportbranchen er langt tilbage sammenlignet med andre industrier, siger adm. direktør til Børsen.

Mikkel Khan Tariq/Polfoto/Arkiv
Foto: /Ritzau/Mikkel Tariq Khan

Det skal være nemmere for kunderne i shipping- og logistikbranchen at gennemskue priser på fragt og ikke mindst kunne finde den bedste. Og det forsøger tidligere medarbejdere i Maersk nu at give med selskabet Transporteca, skriver Børsen. Selskabet er en online-platform, der samler data og gør priser på at få fragtet varer fra A til B mere gennemskuelige for både branchen og kunderne, forklarer adm. direktør Morten Find Lærkholm, der mener, at transportbranchen er langt bagud sammenlignet med eksempelvis flyindustrien.

"Det kan godt være, at den umiddelbare kontakt til en kunde sker gennem en hjemmeside. Men bagved er der folk, der overtager henvendelsen manuelt. Der vil så gå to-tre arbejdsdage, før der gives en pris - hvis de overhovedet vender tilbage," siger han til avisen.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

Selv blev de to stiftere klar over, at der var brug for fornyelse efter mange år i Maersk. En overbevisning, som branchen også selv lever under, og hvor det til tider kan undre, at det skal være så besværligt at booke en container, mens det tager tre klik på en hjemmeside at bestille et hotelværelse eller en flybillet.

Analytiker: Shipping må give køb på forretnings-hemmeligheder

Det danske transport- og logistikselskab DSV er dog ikke nervøs for at få konkurrence fra online-platformen. Adm. direktør i DSV Air & Sea Henrik Nielsen peger på, at kunderne vil have den personlige kontakt og ikke har behov for en online-portal. Samtidig er det mere komplekst at regne prisen på varetransport ud end på en flybillet, siger han til Børsen.

Analysehuset SeaIntel har for nylig kigget på de mindre onlineselskaber. På sigt kan de blive stærke, mener analysehuset. Konkurrencen fra de nye mindre onlineselskaber har et særligt fokus:

"De går direkte efter de mindre afskibersegmenter, hvoraf en meget betydelig andel i dag håndteres af speditørerne. At få online gennemsigtighed og at servicere sig selv til det segment af kunderne vil tage kontrollen fra speditørerne og højest sandsynligt undergrave prisstyrken i segmentet. For de oceangående rederier skal udviklingen mere ses som en direkte pipeline til segmentet af mindre afskibere," skrev analysehuset.

Maersk Line investerer massivt i container-gps'er

Mindre onlineselskaber kan true etablerede speditører

Flere containerredere byder sig til med apps

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere