ShippingWatch

Skuld kendte til sikkerhedsbrister på Scandinavian Star

Den daværende havarichef i det norske forsikringsselskab Skuld står nu frem og fortæller, at han kendte til sikkerhedsbrister på Scandinavian Star, inden dødsbrand fandt sted. Efterladte vil politianmelde Skuld.

Foto: Carsten Ingemann/POLFOTO/Arkiv

Et norsk forsikringsfirma kendte til de mange sikkerhedsbrister, der endte med at koste 159 mennesker livet på skibet "Scandinavian Star" for 25 år siden, men forsikrede alligevel skibet, skriver Politiken.

Sikkerhedsmanglerne blev noteret af den norske assuranceforening Skulds daværende havarichef, Erik Stein, knap to uger før en eller flere ukendte brandstiftere satte ild til skibet 7. april 1990.

Det afslører Erik Stein efter 25 års tavshed i en ny bog med titlen "Branden – gåden om "Scandinavian Star".

Erik Stein besigtigede skibet for at undersøge, om Skuld kunne tegne en ansvarsforsikring, før det blev sat i rute mellem Frederikshavn og Oslo.

"I får altså ikke lov til at sejle med passagerer, før jeg igen har været om bord og godkendt skibet, og før du har gennemført en brand- og evakueringsøvelse, og jeg er tilfreds med øvelsen," sagde Erik Stein dengang til skibets kaptajn.

Men Erik Stein blev aldrig tilkaldt for at overvære en øvelse og se, om sikkerhedsproblemerne var løst.

Han hørte først om Scandinavian Star igen, da det var i brand på havet – og først på det tidspunkt fik han at vide, at Skulds ledelse havde forsikret skibet mod hans anbefaling.

Han fik aldrig en forklaring fra Skulds danske direktion.

Skulds daværende danske direktør, Hans Levy, bekræfter, at Erik Stein anbefalede, at skibet ikke skulle forsikres, før forholdene på skibet var udbedret, og en øvelse var afholdt.

Men Levy mener ikke, at listen med fejl og mangler var et stort sikkerhedsmæssigt problem:

"Så kan man sige, at vi burde have været oppe i Frederikshavn og undersøge skibet igen. Men det var vi så ikke," siger han til Politiken.

Den danske søfartsstyrelse undersøgte skibet efter branden og lagde også mærke til fejlene. Sø- og Handelsretten fastslog derfor senere, at skibet ikke var klar til sejlads, da ulykken fandt sted.

Pårørende til ofrene for branden har flere gange kritiseret de norske myndigheders efterforskning og mener, at branden var et forsøg på forsikringssvindel.

Det samme mener den norske ekspertgruppe "Efterforskning af mordbranden på Scandinavian Star", der fremlagde resultatet af sine undersøgelser 6. april 2013.

Efterladt vil politianmelde

Mike Axdal, som også er talsmand for gruppen Scandinavian Stars Danske Støtteforening, håber på, at Erik Steins oplysninger nu kan føre til yderligere afklaring i sagen.

"Det har været et ønskescenario i mange år at finde ud af, hvem der har deltaget i at mørklægge den her sag," siger han.

Han er glad for, at Erik Stein kommer frem med hans viden nu, men han siger, det kommer 25 år for sent.

"Jeg tager hatten af for, at han åbner munden nu. Men han burde have fremlagt den viden, han havde fra starten. Det ville have kastet et helt andet lys over sagen," siger Mike Axdal.

Han siger derfor, at han nu vil politianmelde Erik Stein og Skuld på baggrund af de nye oplysninger om, at de fortiede sikkerhedsanmærkningerne

"Nu kan vi endelig dokumentere, at forsikringen først er tegnet i forbindelse med selve branden for at dække over ejer- og ansvarsforholdet af Scandinavian Star," siger Mike Axdal, som vil indgive anmeldelsen til norsk politi.

Han forklarer, at han vil fortsætte med at kæmpe, til den ansvarlige for dødsbranden er fundet.

"Jeg har kæmpet de seneste 25 år for at få sandheden frem. Jeg mistede min far og bror om bord. Jeg var vidne til folks lidelser på skibet. Mit hjerte ligger hos alle de overlevende og pårørende. Og ikke mindst hos de mennesker, der mistede livet om bord," siger Mike Axdal.

Skibet Scandinavian Star blev ramt af en brandkatastrofe den 7. april 1990, da det var på vej fra Frederikshavn til Oslo. 158 ud af 482 passagerer og besætningsmedlemmer omkom. Man mener, at branden var påsat, men den skyldige er aldrig blevet fundet.

 

Skuld halverer sit overskud i første halvår

Dansker har solgt krydstogtselskab for trecifret millionbeløb

Søforsikringsselskab: Nicheindsats viser sit værd

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs