ShippingWatch

DFDS-rival: En stor sejr for kunder og ansatte

Franske MyFerryLink betegner retten til fortsat sejlads i Den Engelske Kanal i konkurrence med især DFDS som en stor sejr for fri konkurrence til gavn for kunder og ansatte. 

DFDS' modpart i Den Engelske Kanal, færgeselskabet MyFerryLink, betegner fredagens afgørelse ved en britisk domstol som en markant sejr for rederiets ansatte og kunder, der nu kan fortsætte med at drage fordel af en sund konkurrence i kanalen mellem Dover og Calais.

Med to stemmer mod én omgjorde den britiske appelret Court of Appeal fredag i sidste uge en afgørelse fra den britiske konkurrencemyndighed Competition and Markets Autority (CMA), der tidligere på året beordrede Eurotunnels færger til at indstille sejladsen på ruten mellem Dover og Calais. Afgørelsen blev truffet med henvisning til den britiske lov om fusionskontrol, da Eurotunnel overtog tre færger fra det krakkede SeaFrance i 2012, men det mener den britiske appelret altså ikke, at konkurrencemyndigheden har ret til.

DFDS har fået en uforudsigelig modpart på Kanalen 

Afgørelsen er den seneste i det langvarige juridiske slagsmål siden 2012 om Eurotunnels ret til at drive færgesejlads i Den Engelske Kanal, som britiske konkurrencemyndigheder i flere omgange har anfægtet på grund af Eurotunnels samlede indflydelse i markedet mellem Frankrig og England.

Den britiske konkurrencemyndighed Competition and Markets Autority (CMA), der har dømt imod MyFerryLink, har efter afgørelsen fredag kortfattet oplyst, at man vil se på sagen igen, mens DFDS undersøger og afventer andre juridiske muligheder.

Sagen bør slutte her

Men MyFerryLink mener, at fredagens afgørelse bør blive enden af vejen for den britiske konkurrencemyndighed, der med støtte fra DFDS har forsøgt at ødelægge dets forretning, skriver selskabet:

"Vi er fortsat fundamentalt uenige med Competition and Markets Authority (CMA) på en en række kritiske punkter. Først og fremmest mener vi ikke, at CMA har juridisk bemyndigelse til at vurdere transaktionen (Eurotunnel køb af færger fra SeaFrance, red.)  under henvisning til den britiske fusionslov. Det er en kendsgerning, at CMA's beslutning reducerer valgmulighederne til skade for forbrugerne og til skade for konkurrencen og alle involverede parterne som ansatte, kunder og de to regioner i Dover og Calais," understreger MyFerryLink i en meddelelse efter afgørelsen sidste fredag.

Eurotunnel, der endnu ikke reageret på afgørelsen fredag, har tidligere bebudet, at selskabet vil sælge færgerne som en konsekvens af tidligere afgørelser fra de britiske konkurrencemyndigheder.

MyFerryLink, som drives i regi af et kooperativ under navnet SCOP med tidligere SeaFrance-ansatte, har dagligt 24 sejladser ruten mellem Dover og Calais, og selskabet forventer tidligst en ny afgørelse i striden i slutningen af 2015.

DFDS-aktien dykker efter nederlag i Den Engelske Kanal 

DFDS: Ærgerlig beslutning på Kanalen 

Avis: Eurotunnel har fire købere til MyFerryLink 

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Storkunder hos containerrederierne vil have nuludlednings-søfragt i 2040. Et forslag, tre redere hilste velkommen. Ekstreme priser på fragt kan sende afskibere ud i konkurs, og storbanken DNB advarer andre banker om at gentage en stor fejl.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs