Deutsche Bahn vil fragte containere til Kina hver dag

Siden 2008 har Deutsche Bahn fragtet containere til og fra Kina og har nu åbnet endnu en rute i direkte konkurrence med rederier som Maersk Line og Hapag-Lloyd. Målet er en daglig service, siger direktør.
Foto: Casper Dalhoff
Foto: Casper Dalhoff

Deutsche Bahn optrapper nu sit fokus på containerfragt mellem Tyskland og Kina og har åbnet endnu en direkte rute, der skal være med til at sikre selskabet dominans på et marked, der oprindeligt er domineret af containerrederier som Maersk og tyske Hapag-Lloyd. Og målet er klart, sagde direktør Rüdiger Grube ved modtagelsen af den første sending fra Kina på havnen i Hamborg, skriver Bloomberg.

"Vores mål er en daglig service," sagde han og understregede, at det selvsagt afhænger af efterspørgslen.

I første omgang er der tale om en ugentlig service mellem Zhengzhou og Hamborg, der kører gennem Kina, Kazaksthan, Rusland, Hviderusland og Polen.

Den første sending på den nyåbnede rute fragtede 51 containere 10.214 kilometer fra det kinesiske hub i Zhengzhou til Hamborg. Turen tog 15 dage, hvilket er noget mindre end de 30-40 dage, det tager for skibene på Asien-Europa-ruten at komme frem.

"Hvis man ser på værdien af varer på 66 mia. euro, der hvert år bliver eksporteret til Kina fra Tyskland og de 77 mia. euro, der hvert år bliver importeret fra Kina og sammenligner med de godt nul pct. markedsandel, Bahn har, så kan man se, hvilket potentiale der ligger her," sagde Rüdiger Grube ifølge Bloomberg.

Deutsche Bahns godsdivision DB Schenker har 45 kontorer i Kina med omkring 5.000 ansatte. Siden 2008 har selskabet stået for togtransport mellem Tyskland og Kina og for tre år siden blev servicen mere regulær.

BMW foretrækker tog frem for skib 

Indtjeningen i globale logistikselskaber under pres

Kamp om Nordsø-kunder skærpes 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu


Læs også