ShippingWatch

Damco på vej til at etablere sig i Myanmar

Damco vil etablere sig i Myanmar, idet virksomheden forventer, at det tidligere militærstyre bliver et vigtigt produktionsland i fremtiden, skriver Wall Street Journal.

Den danske logistikvirksomhed Damco, der er en del af A.P. Møller – Mærsk koncernen, planlægger allerede i år at etablere sig i den sydøstasiatiske land Myanmar, som med sine 60 mio. mennesker og grundet sin tidligere lukkethed er et totalt uopdyrket marked for udenlandske virksomheder. Laos og Etiopien nævnes også som markeder, som Damco har i kikkerten.

Damco vil åbne en virksomhed i Myanmar, idet selskabet forventer, at det tidligere militærstyrede land sammen med resten af de sydøstasiatiske lande vil blive vigtige produktionslande i fremtiden, skriver Wall Street Journal.

"Vores første medarbejder er allerede i Myanmar og er i gang med at lave forretninger med udenlandske detailvirksomheder. Vi vil finde flere kunder, der har de samme planer som os, og på den måde udvikle forretningen i landet. Det er dog stadig et følsomt område at drive forretning i," udtaler Damcos direktør Rolf Habben Jansen ifølge Wall Street Journal.

Alt drejer sig ikke længere kun om Kina

Mens Kina stadig står som det vigtigste marked for Damco, øjner logistikvirksomheden andre muligheder i både Indien, Afrika og altså også Sydøstasien. Både Laos i Sydøstasien og Etiopien i Afrika nævnes som specifikke muligheder.

"Tidligere var det sådan, at væksten i virksomheder som vores primært kom fra Kina. Nu er det blevet tydeligt, at vores vækst kommer fra andre steder end blot Kina," forklarer Rolf Habben Jansen.

Kina er dog fortsat et fokusområde for selskabet, der i 2013 vil fokusere på byer, som Beijing, Tianjin, Qingdao og Dalian, som alle ligger i Nordøstkina, mens at Vest- og Centralkina vil være i Damcos søgelys herefter.

Rolf Habben-Jansen fortæller afsluttende Wall Street Journal, at Damco fortsat regner med, at den globale vækst indenfor søfragt vil falde i anden halvdel af i år, hvorfor væksten vil blive på 7-8 pct. i år.

"Vi vil se en vækstrate nogenlunde på samme niveau i 2013," vurderer Rolf Habben Jansen.

Mærsk på vej til Myanmar

Evergreen starter Myanmar-rute op 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Et hedt tankmarked får tørlast-investorer på banen, siger Maersk Tankers. Eneti sætter vindplan på hold i USA, Clipper Group i kæmpe handel, Ikea dropper container-strategi, og BW Groups Sohmen-Pao forventer grønne forsinkelser.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs