ShippingWatch

Dan-Bunkering: Hvem er de selskaber der sælger dårlig bunkers?

En af verdens største bunkers-virksomheder, Dan-Bunkering i  Middelfart, kan ikke genkende, at kunderne - rederierne - får leveret dårlig bunkers. Det mener Skuld ellers er et stigende problem for rederierne.

Foto: APM Terminals

Dan-Bunkering i Middelfart mener ikke, der eksisterer et problem med dårlig bunkers eller blot bunkers af for lav kvalitet, således som det store norske forsikringsselskab, P&I-klubben Skuld, har peget på. Sammen med de to øvrige danske bunkers-selskaber, Monjasa og OW Bunker, dækker selskabet en betragtelig del af verdensmarkedet for bunkers til skibe med repræsentationer over det meste af kloden. Men Dan-Bunkering kan ikke genkende Skulds pointer.

"Vi har ikke oplevet, at de stigende oliepriser eller den økonomiske krise generelt har bragt aktører på markedet, som spiller med kvaliteten af bunkers. Der er klare internationale regler for, hvad den rigtige typer bunkers er. Vi har heller ikke problemer med at finde den præcise type bunker rundt om i verden. Alt afhængig af krav til svovlindhold og andre specifikationer leverer vi forskellige typer bunkers," siger senior bunkers trader, Michael Rasmussen, Dan-Bunkering.

Relativt stort

Sandro Vuylsteke, Vice President og Head of Claims, Skuld, Copenhagen sagde tidligere i dag til ShippingWatch, at "problemet med dårlig bunker er relativt stort, og der er store penge involveret, bl.a. i forhold til at få dårlig bunkers af skibet - både direkte omkostninger, men også det afledte tidstab."

"Prisen på bunkers er blevet så høj, at leverandørerne prøver at optimere det kvantum bunkersolie, de kan separere fra råolien. Desuden har udviklingen i skibes hovedmaskineri gjort dem mere sofistikerede og dermed ekstra følsomme over for kvaliteten af den leverede bunkers," lød det.

Skuld mener, at der er flere årsager til problemet: Bl.a. at skibsmotorer i dag er blevet mere teknologisk avancerede og dermed mere følsomme over for selv mindre afvigelser i kvaliteten af bunkers. Hertil kommer, at olieprisen er steget voldsomt, som i en kombination med den økonomisk krise - og de nye spillere, det har fået på banen - har haft effekt på udbyderne, ifølge Skuld.

Skuld: Dårlig bunkers et stigende problem 

 

 

Mere fra ShippingWatch

Minekæmpe køber yderligere tre LNG-drevne skibe

BHP Billiton føjer tre LNG-drevne tørlastskibe til sin flåde i løbet af de næste seks til ni måneder, skriver nyhedsbureau. Mineselskabet satser på flydende naturgas som et overgangsbrændstof.

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs