ShippingWatch

Monjasa: Otte ud af ti sejler tab hjem

I et blodigt shippingmarked sætter det unge bunkerfirma Monjasa ny omsætningsrekord i 10-året for selskabets etablering. Bunkerfirmaer tjener kun penge i kraft af stor volumen, siger CEO Anders Østergaard.

Når salget af bunkerolie skal boostes for at tjene på de små marginer, bunkerfirmaerne lever med i disse år, kræver det nøje kreditvurderinger af kunderne. Med mange rederier, der styrtbløder, en høj oliepris og fragtrater, der tilsyneladende ikke er nogen bund i, er kreditvurderinger blevet en risikabel og vanskelig forretning.

”Få måneder gamle kreditrapporter er old news i det nuværende marked. Og det har været uhyre svært i 3. og 4. kvartal 2011 at vurdere på 2010-regnskaber, fordi mange rederier styrtbløder nu. Derfor er det i særdeleshed svært i øjeblikket at kreditvurdere, og det er en kæmpe udfordring for os. Men vi er blevet bedre til det. I vores branche er dækningsgraden meget, meget lille. Den kan ligge nede på én procent og op til 3-4 procent, når det går bedst. Det er udelukkende volumen, der gør, at vi og andre bunkeraktører kan tjene penge. Derfor vil man faktisk også se, at danske bunkeroperatører har tjent gode penge i 2011,” siger Anders Østergaard, CEO, Monjasa.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs