ShippingWatch

Sydkoreansk milliardfond vil støtte bygning af 200 nye skibe

Den sydkoreanske shippingindustri kan se frem til massiv støtte fra nyoprettet fond, der frem mod 2020 vil støtte op mod 200 nye skibe, oplyste direktør for nylig.

Foto: Hyundai Merchant Marine

Løfterne fra den sydkoreanske præsident Moon om at genoplive landets pressede shippingindustri begynder at tage form. Frem mod 2020 kan adskillige shippingselskaber se frem mod støtte, når den nye fond Korea Maritime Corporation vil give finansiel opbakning til konstruktionen af 200 nye skibe, skriver Fairplay.

Op mod 40 selskaber kan forvente at få tilskud fra fonden, der vil dække mellem 15-40 pct. af nybygningsprisen, oplyste direktør for havne og logistik under et møde i den koreanske rederiforening for nylig.

Den 2. januar blev Korea Maritime Corpotation endeligt vedtaget af den sydkoreanske regering, der sammen med industrien iværksatte arbejdet med fonden efter kollapset af containerrederiet Hanjin i februar 2017, der gav genlyd i hele industrien.

Fra april kan industrien begynde at ansøge om tilskud fra fonden, hvor planerne for at søge støtte bør ligge klar, lød det ifølge mediet.

Alene i 2018 vil fonden gå efter at støtte ordrer på mellem 60-70 skibe. Samtidig arbejder ministeriet for handel, industri og energi på at undersøge, hvordan man kan øge andelen af import og eksport, som bliver afskibet af selskaber fra Sydkorea.

Hyundai Merchant Marine (HMM) er et af rederierne, der har store forventninger til fonden. For at spille en rolle i containerindustrien skal rederiet oppe sig mht. flåden. I dag er de største skibe på 13.000 teu og altså noget mindre end de største i branchen med 20.000 teu.

Derfor vil HMM formentlig i 2018 placere en ordre på de helt store skibe og har i den forbindelse brug for støtte fra fonden.

Milliardfond skal finansiere nye megaskibe til sydkoreanske HMM 

Sydkoreas nye støtteselskab får egenkapital på 4,5 mia dollars

HMM afviser samarbejde med konkurrent 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs