ShippingWatch

Sydkoreansk milliardfond vil støtte bygning af 200 nye skibe

Den sydkoreanske shippingindustri kan se frem til massiv støtte fra nyoprettet fond, der frem mod 2020 vil støtte op mod 200 nye skibe, oplyste direktør for nylig.

Hyundai Merchant Marine
Foto: Hyundai Merchant Marine

Løfterne fra den sydkoreanske præsident Moon om at genoplive landets pressede shippingindustri begynder at tage form. Frem mod 2020 kan adskillige shippingselskaber se frem mod støtte, når den nye fond Korea Maritime Corporation vil give finansiel opbakning til konstruktionen af 200 nye skibe, skriver Fairplay.

Op mod 40 selskaber kan forvente at få tilskud fra fonden, der vil dække mellem 15-40 pct. af nybygningsprisen, oplyste direktør for havne og logistik under et møde i den koreanske rederiforening for nylig.

Den 2. januar blev Korea Maritime Corpotation endeligt vedtaget af den sydkoreanske regering, der sammen med industrien iværksatte arbejdet med fonden efter kollapset af containerrederiet Hanjin i februar 2017, der gav genlyd i hele industrien.

Fra april kan industrien begynde at ansøge om tilskud fra fonden, hvor planerne for at søge støtte bør ligge klar, lød det ifølge mediet.

Alene i 2018 vil fonden gå efter at støtte ordrer på mellem 60-70 skibe. Samtidig arbejder ministeriet for handel, industri og energi på at undersøge, hvordan man kan øge andelen af import og eksport, som bliver afskibet af selskaber fra Sydkorea.

Hyundai Merchant Marine (HMM) er et af rederierne, der har store forventninger til fonden. For at spille en rolle i containerindustrien skal rederiet oppe sig mht. flåden. I dag er de største skibe på 13.000 teu og altså noget mindre end de største i branchen med 20.000 teu.

Derfor vil HMM formentlig i 2018 placere en ordre på de helt store skibe og har i den forbindelse brug for støtte fra fonden.

Milliardfond skal finansiere nye megaskibe til sydkoreanske HMM

Sydkoreas nye støtteselskab får egenkapital på 4,5 mia dollars

HMM afviser samarbejde med konkurrent

Forsiden lige nu

Tankrederne står over for endnu et grimt kvartal

Tankrederne kæmper med historisk dårlig indtjening, og raterne er langt fra høje nok til at sikre sorte tal i andet kvartal, mener amerikanske Morgan Stanley. ShippingWatch er dykket ned i et marked, der har det overordentligt svært.

Kinesere vil chartre op mod 60 skibe fra store produkttankredere

En ny spiller i produkttank er ved at tage form med kinesiske Baota Petrochemical Group, der har indgået aftaler om at tage skibe på charter fra flere ledende spillere i produkttank. Maersk Tankers bekræfter forhandlinger om skibssalg over for ShippingWatch.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere