ShippingWatch

Services

Bunkerselskabs formand erklæret konkurs

Formanden i Brightoil Petroleum har forladt posten, efter at en domstol har erklæret ham konkurs. Den nu tidligere formand hæfter personligt for en mindre del af gælden i det kriseramte selskab i Singapore.

Ny licens skal bekæmpe bunkersnyd i Rotterdam

De hollandske redere har i flere år arbejdet på at få indført et nyt licenssystem for at løse bunkerproblemerne i Rotterdam. Leverandørerne mener dog, at rederierne selv har et ansvar.

Her er sidste uges vigtigste artikler på ShippingWatch

Flere rederier efterlyser et opgør med bunkersnyd i Rotterdam Havn, baron Johan Wedell-Wedellsborg gjorde over for ShippingWatch status på de senere års frasalg i shipping. Og så var både CO2-skat og champagneflasker oppe at vende i Singapore.

Monjasa om bunkerkaos: Det var en fordel

Selv om Monjasa leverede beskidt bunkerolie, så er selskabet efter eget udsagn ikke blevet ramt af krav. I stedet vurderer Monjasa, at problemerne endte med at gavne forretningen i Panama.

DSV-opkøbet Panalpina udpeger ny formand

Panalpina skal have ny formand, da den nuværende ikke genopstiller. Bestyrelsen peger på den mand, der stod i spidsen for evalueringen af købstilbuddet fra DSV, der endte med et ja.

Rederier efterlyser opgør med snyd i Rotterdam

Flere rederier oplever store problemer og uoverenstemmelser, når de tanker brændstof til deres skibe i Rotterdam. Nu overvejer et dansk rederi at tage sagen i egen hånd med et utraditionelt forslag til sine leverandører.

DNV GL har afskediget hver fjerde ansatte siden 2013

Også i 2018 blev det til en betydelig reduktion af medarbejderstaben hos DNV GL, der siden 2013 er blevet 4.000 ansatte færre. "Nu har vi nået niveauet, vi vil se fremover," siger CFO Thomas Vogth-Eriksen til ShippingWatch.

DNV GL mærker tegn på bedring i shipping

Det store klassifikationsselskab DNV GL kom ud af sidste år med en flad udvikling på omsætningen. Men især over de seneste måneder har shipping og nybygningsmarkedet klaret sig bedre for selskabet, fortæller CFO Thomas Vogth-Eriksen til ShippingWatch.

Her er sidste uges vigtigste artikler på ShippingWatch

DSV køber Panalpina, Claus Hemmingsen forlader snart Maersk efter knap 38 år i selskabet, og Maersk Drilling gik endeligt på børsen. Samtidig satte Robert Mærsk Uggla over for ShippingWatch ord på, hvorfor Mærsk-familien ikke denne gang trådte til og overtog et olierelateret selskab fra Maersk.

Aegean skifter navn efter restrukturering

Bunkerselskabet Aegean, der sidste år kom under konkursbeskyttelse, har nu færdiggjort sin restruktureringsplan og skifter navn. Planen er iværksat af køberen Mercuria Energy Group.

Nautilus får stor pose penge fra Microsoft-fond

Nautilus Labs, som bl.a. arbejder sammen med Eagle Bulk Shipping, Dorian LPG og Teekay, har netop rejst 11 mio. dollars i en ny investeringsrunde. Den største investor er en venturefond under Microsoft.

Bimco åbner kontor i Athen

Shippingorganisationen Bimco åbner et nyt kontor i Athen. Det sker for at komme tættere på de græske redere, der udgør den største skare af Bimcos medlemmer målt på flådestørrelse.

NordLB trækker sig helt fra shipping

Den tyske bank NordLB har givet sit bud på en rekapitaliseringsplan. I den forbindelse trækker banken sig fra shipping, som i 2018 kostede banken et stort milliardunderskud.

Hamborg-bank vil låne milliarder til rederier

Den tyske bank Hamburg Commercial Bank, tidligere HSH Nordbank, planlægger at låne én mia. dollars hvert år til shipping de næste par år. Ny shippingchef fortæller til ShippingWatch, at fokus er rettet mod bl.a. Skandinavien.

Monjasa får et lille fald i overskuddet i 2018

Overskuddet falder en smule for Monjasa, som til gengæld kan glæde sig over, at volumen steg i 2018. Ejer og stifter Anders Østergaard glæder sig over to nye bankaftaler for bunkerkoncernen.

Store kinesiske ambitioner truer den europæiske shippingsektor

Kina har flere programmer i gang, der skal understøtte dets skibsværfter og shippingsektor. "Jeg tror ikke, skibsrederne har forstået den fulde betydning af den kinesiske politik endnu," lyder det fra Sea Europes generaldirektør i et interview med ShippingWatch.

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere