ShippingWatch

ATP om Maersks oliesalg: "Det er absolut positivt"

Storinvestor i Maersk roser salget af shippingkoncernens olieforretning til det franske selskab Total for knap 47 mia. kr.

Cæaus Wiinblad.

Det skortede ikke på kritik, da det 21. august blev offentliggjort, at Maersk-gruppen efter milliardstøtte fra den danske stat havde solgt Maersk Olie og Gas til det franske selskab Total.

Kritikken gik også på, at Maersk dermed afskrev sig sit ansvar for Danmarks forsyningssikkerhed ved at frasælge den vigtige energikilde til udenlandske interesser.

Modsat kritikkerne er storinvestor i Maersk pensionsselskabet ATP helt enig salget.

Det skriver Berlingske.

Vicedirektør og aktiechef for ATP, Claus Wiinblad, roser i et interview med avisen beslutningen, som er et ked i en større plan, der skal strømline shippingkoncernen.

"Det er en positiv udvikling, man har set i A.P. Møller - Mærsk. De meldte strategien ud for cirka et år siden, hvor det stod klart, at de ville lave et logistik- og transportfirma, og det giver rigtigt god mening. Det, at de har valgt at sælge olieforretningen til den pris i stedet for at lave en børsnotering, synes jeg ærligt talt, giver god mening," siger Claus Wiinblad til Børsen

Han mener, det er fornuftigt, at Maersk-gruppen har handlet hurtigt i forhold til at få vendt selskabets udvikling.

"Det er en supertanker, der skal vendes, så det er svært at tro, at det kan gøres meget hurtigere. Jeg synes, det er relativt hurtigt, de har fået eksekveret på salget af olieforretningen. Det er absolut positivt," siger Claus Wiinblad til avisen.

Maersk Oil sælges til franske Total i milliardhandel 

Socialdemokratiets top: Maersk skulle ikke have frasolgt olieforretning

Eneretsbevilling til 40 kr forlader Maersk efter salg til 47 mia kr

Den sidste olie er den første sejr for Maersks nye formand

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs