En del af Watch Medier

ShippingWatchonsdag1. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
14.09.2017kl. 11.50

Her er de første navne på svovlsynderne

Miljøstyrelsen har politianmeldt 17 rederier, der har sejlet med for højt svovlindhold i deres brændstof. Et hollandsk, et færøsk og et singaporeansk rederi er de første tre svovlsyndere, som ShippingWatch kan sætte navn på.
Færgen Norröna fra Smyril Line i Færøerne. | Foto: Smyril Line
af LOUISE VOGDRUP-SCHMIDT

Et færøsk, et hollandsk og et Singapore-baseret rederi er tre af de 17 svovlsyndere, som den danske miljøstyrelse har anmeldt til politiet.

Efter at svovlkravene trådte i kraft 1. januar 2015 i Nordeuropa og Nordamerika, har Miljøstyrelsen anmeldt i alt 17 rederier for at overtræde lovgivningen i dansk farvand. Og syv forskellige politikredse har efterfølgende rejst bødekrav mod rederierne.

Tre svovlsyndere i Nordjylland

Nordjyllands Politi har udstedt tre bøder til svovlsnydere.

  • Smyril Line: 375.000 kr.
  • Swire Pacific Offshore: 75.000 kr.
  • MF Group: 30.000 kr.

Kilde: Nordjyllands Politikreds

ShippingWatch har via en aktindsigt fået navn på de i alt tre rederier, der har overtrådt svovlkravene i Nordjylland, hvor Miljøstyrelsen har anmeldt bødekravet til Nordjyllands Politikreds.

Det første bødekrav er rejst mod færøske Smyril Line og er på 375.000 kr. Rederiet har betalt bøden og oplyser i en mail til ShippingWatch, at rederiet ikke ønsker at kommentere på bøden, og hvorfor overtrædelsen skete.

Overtrædelsen var ifølge Miljøstyrelsens anmeldelse på et svovlindhold på 1,62 pct. i brændstoffet på skibet Norröna, som blev opdaget ved en havnestatskontrol i Hirtshals Havn d. 12. juli 2016. Skibene i dansk farvand må maksimalt have et svovlindhold på 0,1 pct. i deres brændstof.

Det andet rederi, der har fået udstedt en bøde, er Singapore-baserede Swire Pacific Offshore, der har fået et bødekrav på 75.000 kr. for at sejle med et svovlindhold i sit brændstof på 0,35 pct. Bøden blev udstedt 14. juli i år.

ShippingWatch har været i kontakt med rederiet, og Swire Pacific Offshore oplyser i en mail, at de endnu ikke har modtaget bødekravet, og derfor ikke vil forholde sig til hverken bødens størrelse, eller hvorvidt rederiet vil betale bøden.

Mener fejlen ligger hos andre

Det sidste rederi er hollandske MF Shipping Group, hvor bøden allerede blev udskrevet 30. august 2016. Bøden lød på 30.000 kr. for at sejle med brændstof med et svovlindhold på 0,12 pct.

Vi har dog underrettet bunkerleverandøren og har holdt dem ansvarlig"

Karin Orsel, CEO, CEO, Shipping Group
Ifølge sagens dokumenter mener rederiets ledelse ikke, at de selv er skyld i overtrædelsen af svovlgrænserne, da de har tanket brændstof med det rette svovlindhold.

"Kunderne skal kunne se, om rederiet snyder"

Rederiet valgte dog at betale bøden, men er nu gået videre med sagen, skriver CEO i MF Shipping Group Karin Orsel i en mail til ShippingWatch.

"I vores kvalitetssystemer tager vi brændstofprøver ved enhver bunkring. Det gjorde vi også i dette særlige tilfælde. Du har ret i, at skibet modtog en bøde fra de danske myndigheder, som vi betalte. Vi har dog underrettet bunkerleverandøren og har holdt dem ansvarlig, og ifølge mine oplysninger venter vi nu på deres svar," skriver hun.

Hvad koster det at snyde?

Det er en stor diskussion, hvordan i første omgang de regionale svovlkrav, som gælder i Danmark, skal håndhæves. Oven i det kommer de globale krav, som træder i kraft i 2020.

Både på dansk, europæisk og globalt plan i IMO er bekymringen, at det kan betale sig for rederne at snyde med svovlkravene, hvis der ikke findes en effektiv og sikker måde at kontrollere, at svovlindholdet i brændstoffet ikke er for højt. Ellers er der for meget at spare på at løbe risikoen ved at sejle uden det korrekte brændstof.

Svovlsnydere i dansk farvand

Fra 1. januar og til i dag er 17 rederier blevet anmeldt af Miljøstyrelsen til politiet for brud på svovlreglerne, der siger, at svovlindholdet ikke må overstige 0,1 pct. i brændstoffet. Syv politikredse har udstedt bøder.
Hvor høj bødestraffen skal være, er derfor et stort spørgsmål.

Miljøstyrelsen har i et notat fra juli sidste år peget på, hvor store bøderne bør være. Hvis svovlindholdet overstiger 1 pct. i brændstoffer, skal rederiet virkelig kunne mærke bøden, der skal ligge på 300.000 kr. eller mere.

Den laveste bøde er på 30.000 kr. for svovlindhold i brændstoffet på mellem 0,12 og 0,14 pct., fremgår det.

Niveauet for de danske bøder ligger på niveau med de bøder, som er blevet udstedt i andre europæiske lande, hvor Tyskland eksempelvis arbejder med op til 50.000 euro for særligt grove tilfælde, mens Holland bevæger sig mellem 10.000 euro og helt op til 250.000 euro.

ShippingWatch vil i den kommende tid skrive om svovlsynderne, og hvor bødesagerne mod dem ender.

DNB: Svovlkrav kan skubbe olieprisen højere op 

Kina skærper svovlkrav i flere havne 

Ny rapport: Svovlkrav vil langt fra omvælte shipping 

Relaterede artikler:

  • Foto: PR-foto/Danmarks Rederiforening

    "Kunderne skal kunne se, om rederiet snyder"

    For abonnenter

  • CMA CGM i Ningbo Port

    Kina skærper svovlkrav i flere havne

  • Foto: Carlos Osorio/AP/Polfoto

    DNB: Svovlkrav kan skubbe olieprisen højere op

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Dan-Bunkering er en del af den fynske oliekoncern Bunker Holding, som har hovedkvarter i Middelfart. | Foto: PR / Bunker Holding
Container

Dan-Bunkering har millioner i klemme hos kollapset containerrederi

Et kortlivet britisk rederi ville være med i festen på fragtmarkedet, men drejede nøglen om, da priserne faldt igen. Dan-Bunkering er en af de største kreditorer.
  • Flere lykkeriddere trækker sig efter kollaps: Små rederier bliver presset ud af lave priser
  • Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår

For abonnenter

Foto: Christian Charisius/AP/Ritzau Scanpix
Container

Europæisk rederi bestiller 12 grønne containerskibe

For abonnenter

Anders Holch-Povlsen er storaktionær i webshoppen Asos, som har indgået et stort samarbejde om transport med Maersk. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Logistik

Maersk bliver logistikpartner for dansk rigmands tøjbrand

For abonnenter

Danny Ingemann er ansat som CEO for det nye joint venture Cubedin med Systematic og Odense Maritime Technology i ryggen. | Foto: Cubedin
Leverandører

Nyt maritimt samarbejde udpeger topchef

For abonnenter

Foto: PR / Dorian LPG/NYSE Euronext
Tank

Dorian LPG regner med at tjene flere penge i 2023

For abonnenter

Wärtsiläs økonomiske tab efter Rusland-exit har kunnet mærkes i alle kroge af forretningen, siger chef for marine systemer Tamara de Gruyter. | Foto: Wärtsilä
Leverandører

Wärtsilä måtte droppe opgaver for milliarder efter afsked med Rusland

For abonnenter

Læs også

Dan-Bunkering er en del af den fynske oliekoncern Bunker Holding, som har hovedkvarter i Middelfart. | Foto: PR / Bunker Holding
Container

Dan-Bunkering har millioner i klemme hos kollapset containerrederi

Et kortlivet britisk rederi ville være med i festen på fragtmarkedet, men drejede nøglen om, da priserne faldt igen. Dan-Bunkering er en af de største kreditorer.

For abonnenter

Foto: Shailesh Andrade/reuters/ritzau Scanpix
Container

Rederierne flytter tonnage væk fra svækket Kina til især to andre ruter

Containerrederierne har i stor stil flyttet tonnage væk fra ruterne fra Asien i løbet af 2022, og det gavner især to andre ruter, der nu har langt mere containertrafik.

For abonnenter

Foto: Hamburg Süd
Container

Kunder reagerer på Maersks farvel til Hamburg Süd: "Piller ved arvesølvet"

Maersks beslutning om at omdøbe rederiet Hamburg Süd og andre datterselskaber for at lægge dem ind under Maersk-brandet skaber stærke reaktioner hos nogle kunder og undren hos andre.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Dorian LPG regner med at tjene flere penge i 2023 – 15.25
  • Europæisk rederi bestiller 12 grønne containerskibe – 15.10
  • Dan-Bunkering har millioner i klemme hos kollapset containerrederi – 14.07
  • Nyt maritimt samarbejde udpeger topchef – 13.41
  • Wärtsilä måtte droppe opgaver for milliarder efter afsked med Rusland – 12.00
  • Maersk bliver logistikpartner for dansk rigmands tøjbrand – 11.44
  • Lav amerikansk købelyst truer containerfragten over Stillehavet – 11.17
  • Rederier fik ophugget 292 skibe på strande i Sydøstasien sidste år – 10.39
  • Speditør slår kløerne i den allersidste jumbojet fra Boeing – 09.53
  • Dofs bestyrelse vil have aktionærer til at hastegodkende redningsplan – 08.55
  • Oliepriserne i beskeden stigning med aftagende inflation – 08.28
  • Rederierne flytter tonnage væk fra svækket Kina til især to andre ruter – 07.43
  • Boreselskab får kontrakt på 392 mio. dollar til rig – 07.35
  • Kunder reagerer på Maersks farvel til Hamburg Süd: "Piller ved arvesølvet" – 06.59
  • EU vil skyde 170 mia. euro efter grønne teknologier – 31. jan.
Flere nyheder

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Financial Controller

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Fleet Manager

  • Financial Controller for International Shipping Company

Watch Job

  • Scrum Master with a practical approach

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Revisor med minimum et par års erfaring

Se flere jobs

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Financial Controller

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Fleet Manager

  • Financial Controller for International Shipping Company

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge