ShippingWatch

Rekordmange norske rederier benytter udenlandske kaptajner

Antallet af dispensationer til norske rederier, der vil benytte kaptajner uden for Norge og EØS-landene, er eksploderet de seneste år. Det skriver nyhedsmediet sysla.no.

Norges øverste søfartsmyndighed Sjøfartsdirektoratet giver i voksende omfang dispensation til rederier fra kravet om, at kaptajner på skibe i Norges Internationale Skibsregister (NIS) som udgangspunkt skal være statsborger i Norge eller i et andet EØS-land (Europæisk Økonomisk Samarbejdsområde). Det skriver sysla.no.

Sjøfartsdirektoratet har mulighed for at give dispensation fra EØS-kravet, og i de seneste år er antallet ansøgninger og dispensationer nået et rekordniveau. Alene sidste år modtog direktoratet 580 ansøgninger om dispensation. Kun 50 af disse fik afslag, primært på grund af formaliteter, der ikke var opfyldt.

Color Line kræver samme vilkår som DFDS og Fjord Line

Sjøfartsdirektoratet kan ikke give en præcis forklaring på den stigning i dispensationer, men kommunikationsdirektør i direktoratet, Dag-Inge Aarhus, peger på en stigning i antallet af skibe registreret i NIS som en af flere mulige årsager.

Norges Sjøoffisersforbundet har tidligere krævet, at regeringen griber ind:

"Direktoratets og forbundets tal viser klart, at dispensation er blevet hovedreglen snarere end hvad en dispensation er, nemlig en undtagelse. Samtidig med, at Sjøfartsdirektoratet dispenserer fra kravet, er ledigheden blandt norske officerer den højeste i mange år," fastslog forbundet sidste år.

Søfolk: Kapløb mod bunden i skandinavisk færgemarked

Sjøfartsdirektoratet har tidligere oplyst, at en ændring af praksis vil gøre NIS-registret mindre konkurrencedygtig.

"NIS blev etableret for at sikre norsk maritim kompetance. Når departementet nu siger, at det er konkurrenceforvridende at kræve nordmænd, kan man spørge sig selv, om de er gået væk fra hele hensigten med etablering af registret og sikre norsk kompetence," siger Hans Sande, direktør i Norsk Sjøoffisersforbundet.

Norge ønsker ti års skattefordele for rederier

Antal af søfolk i Norges skibsregister det laveste siden 2011

Norsk regering tygger på omstridt forslag for Color Line

Dansk Metal: Norge bringer 1.000 danske færgejob i fare

Norske søfolk i oprør over forslag til nyt skibsregister

Forsiden lige nu

Sirius-sag kan trække ud i årevis: "Det er komplekst"

Tre uger efter det sidste retsmøde venter Sirius Shipping fortsat på en afgørelse i sagen om brud på udlændingeloven. Der kan dog gå flere år, før sagen bliver afgjort, hvis den ender med at blive sendt videre til EU-Domstolen.

Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Ugen på ShippingWatch bød på flere Maersk-overskifter med kapitalmarkedsdag og nye oplysninger om Hamburg Süd. Samtidig præsenterede J. Lauritzen regnskab, mens erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) kom med en markant kritik af sydkoreansk statsstøtte.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere