ShippingWatch

Norsk rigmand kan se lys efter svær tid

En af Norges rigeste erhvervsmænd blev hårdt udfordret af det kraftige fald i olieprisen. Nu lysner det, og olieselskaberne skal igen bruge rigge, selvom raterne er lave, siger Frederik W. Mohn til Dagens Næringsliv.

Foto: Songa Offshore

Frederik W. Mohn er en af Norges rigeste erhvervsmænd og har om nogen befundet sig i orkanens øje efter olieprisens fald, som ramte hans rigselskab Songa Offshore.

"Vi er gået fra den ene storm til den anden i rigmarkedet," siger han i et interview med Dagens Næringsliv.

Det har været et krævende år. Nu ser vi endelig lys for enden af tunnellen"

Frederik W. Mohn til Dagens Næringsliv
Med sit investeringsselskab Perestroika ejer han 44 pct. af Songa Offshore, som især i 2015 led under nedskrivninger på rigge, intet arbejde og kravet om refinansiering. Sidste år tabte selskabet 380 mio. norske kr.

Frederik W. Mohn gav i slutningen af 2016 rigselskabet lidt luft ved at udskyde tilbagebetalingen af et aktionærlån, mens gæld de seneste år er blevet konverteret til egenkapital, og der er skudt frisk egenkapital på 200 mio. norske kr. ind i selskabet.

"Det har været et krævende år. Nu ser vi endelig lys for enden af tunnellen," siger Frederik Mohn til Dagens Næringsliv.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 14 dage

"Jeg tror, vi er i den del af rigmarkedet, som vil mærke fremgangen i dagsraterne først. Vi ser, at olieselskaberne begynder at sikre sig rigge igen, selvom raterne fortsat er lave."

Fremadrettet vil erhvervsmanden sprede risikoen ud. Mohn er eksempelvis gået ind i tankrederiet Viken Crude, hvor han har investeret op mod 350 mio. kr., skriver avisen.

For nylig meldte flere rigselskaber om spirende tegn for markedet. Alligevel er de fleste tilbageholdende med at afskrive krisen fuldstændig, og 2017 også forventes at blive et svært år.

Mohn-dominerede Songa Offshore henter friske penge

Rigselskaber ser spirrende tegn på bedring

Songa Offshore venter historisk lavpunkt i 2017

Mohn-søn vil stoppe salg til Alfa Laval

Forsiden lige nu

Sirius-sag kan trække ud i årevis: "Det er komplekst"

Tre uger efter det sidste retsmøde venter Sirius Shipping fortsat på en afgørelse i sagen om brud på udlændingeloven. Der kan dog gå flere år, før sagen bliver afgjort, hvis den ender med at blive sendt videre til EU-Domstolen.

Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Ugen på ShippingWatch bød på flere Maersk-overskifter med kapitalmarkedsdag og nye oplysninger om Hamburg Süd. Samtidig præsenterede J. Lauritzen regnskab, mens erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) kom med en markant kritik af sydkoreansk statsstøtte.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere