ShippingWatch

Antal af søfolk i Norges skibsregister det laveste siden 2011

Havde regeringen ikke gjort noget for at forbedre vilkårerne i Norges Internationale Skibsregister, ville udviklingen have været endnu værre, siger norsk erhvervsminister til sysla.no.

Foto: Color Line

Antallet af søfolk ombord på skibe i Norges internationale skibsregister (NIS) er det laveste siden 2011, selvom den norske regering for to år siden med en ny maritim strategi blandt andet udvidede adgangen til nettolønsordningen i skibsregistret.

I 2016 var der i gennemsnit 11.411 søfolk på nettolønsordningen og den såkaldte refusionsordning i Norges Internationale Skibsregister, skriver det norske nyhedsmedie sysla.no.

Søfolk: Kapløb mod bunden i skandinavisk færgemarked  

Erhvervsminster Monica Mæland mener, at billedet havde været markant værre, hvis der ikke var blevet gjort noget for to år siden, og at det er meningsløst at sammenligne 2016 med 2011, hvor olieprisen lå over 110 dollar tønden, og der samtidig blev investeret massivt i offshoresektoren.

"Da regeringen trådte til, var nettolønsordningen (Hvor redere får refunderet søfolkenes indbetalte skat af staten, red.) blevet svækket over tid. Det andet var, at antallet af skibe i NIS var faldende. Fra 2014 fik vi et brutalt fald i olieprisen med store afskedigelser og omkostningsreduktioner, ligesom den offshore-relaterede del af den maritime branche har fået det uhyre vanskeligt. På den baggrund er situationen ganske stabil," siger Monica Mæland til sysla.no.

Norsk regering tygger på omstridt forslag for Color Line

Color Line kræver samme vilkår som DFDS og Fjord Line

Dansk Metal: Norge bringer 1.000 danske færgejob i fare 

Norske søfolk i oprør over forslag til nyt skibsregister 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Efter ti års resultattørke er der igen sorte tal hos Lauritzen. Politiske spændinger i Ukraine mellem Vesten og Rusland øger frygten for nye cyberangreb a la det, der kostede Maersk to mia. kr. Et nyt forslag til EU's udspil om CO2-kvoter til shipping kan føre til endnu en milliard-fond.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs