ShippingWatch

Rederier: Svensk dobbeltkontrol var en forkert løsning

Danmarks Rederiforening er tilfreds med, at Sverige nu har sløjfet dobbeltkontrollen ved grænsen mod Danmark.

Danmarks Rederiforening har i mere end et år været en af de største kritikere af den id-kontrol, som svenskerne indførte.

Derfor har det vakt glæde blandt færgeselskaberne, at Sverige nu har besluttet sig for at droppe kravet om kontrol i Danmark og i stedet forstærker grænsekontrollen på den svenske side.

"Vi har hele tiden sagt, at her er en myndighedsopgave, som man ikke bør sætte private virksomheder til at løse."

"Men det bliver der altså lavet om på nu, og det er vi rigtigt glade," siger Danmarks Rederiforenings direktør for Politik, Analyse og Kommunikation, Jakob Ullegård.

Hans medlemmer vandt den første sejr, da den svenske regering i december vedtog at kompensere danske transportører for de merudgifter, som kontrollen medførte.

"Derfor har der været ro på den front de seneste måneder. Men der har jo fortsat været en dobbeltkontrol, som har gjort rejsen mere besværlig for kunderne," siger direktøren.

Og selv om der altså gik mere end et år, før svenskerne tog protesterne til følge, har Jakob Ullegård trods alt forståelse for den lange reaktionstid.

"Selvfølgelig havde vi gerne set det ske noget hurtigere, men vi skal jo også huske, hvor vi kom fra."

Det var en ekstraordinær flygtningesituation, som man var nødt til at reagere på fra politisk side.

HH Ferries, der sejler mellem Helsingør og Helsingborg, valgte på et tidspunkt at skrue op for bemandingen ved indkørslen til færgelejet for at sikre, at færgedriften kunne foregår nogenlunde normalt.

"Myndigheder bør tage ansvar for grænsekontrol"

Rederiforening foreslår svensk id-kontrol i Danmark

Forsiden lige nu

Søren Skou: Transformationen af Maersk er kompleks

Maersk-gruppens CEO Søren Skou lægger ikke skjul på, at ændringen af Maersk er en stor mundfuld og en kompleks opgave. Han er heller ikke tilfreds med de økonomiske resultater, men lover investorerne, at de kommer.

Én alliance sidder på hovedparten af global ordrebog

Det er især medlemmerne af en af de store containeralliancer, der har bestilt nye skibe inden for det seneste halve år. Ser man på skibe på over 16.000 teu, står alliancen for 58,6 pct. af ordrerne, skriver Seaintel i en ny analyse.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere