ShippingWatch

Norske søfolk i oprør over forslag til nyt skibsregister

Den norske regering arbejder på at forbedre vilkårene for rederierne i landets internationale skibsregister. Store protester fra landets søfartsorganisationer.

Foto: PR-illustration

Den norske regering er på vej med flere forslag, der skal gøre landets internationale skibsregister (NIS) mere attraktivt for rederierne og bremse udflagning.

Det første forslag er allerede døbt "lex-Color Line" af søfartsorganisationerne, fordi hundredvis af ansatte i færgerederiet Color Line frygter at miste deres job, som kan blive erstattet af udenlandsk arbejdskraft.

Onsdag demonstrerede flere hundrede medlemmer af det norske Sjømannsforbundet - hvoraf hovedparten var ansatte i Color Line - foran Stortinget i Oslo i protest mod et forslag, der vil gøre det muligt for rederiet at udflage fra Norges nationale skibsregister til landets internationale skibsregister, hvor kravene til besætningerne og deres tilhørsforhold lempes.

Forslaget fra den norske regering, der er sendt i høring, åbner for, at udenrigsfærger, der har mindst 175 sømil mellem en norsk havn og første udenlandske havn, kan flage ind i Norsk Internationalt Skibsregister (NIS).

Frygter tab af norske arbejdspladser

Color Line har ifølge norske medier udtalt, at rederiet taber 150 mio. norske kr. årligt på at være i Norges nationale register og har truet med at udflage to af rederiets færger. Det norske Sjømannsforbundet frygter, det kan koste 700 norske arbejdspladser.

Onsdag opfordrede Arbejderspartiets erhvervsordfører Else May Botten ifølge nyhedsmediet E24 regeringen til at trække forslaget, der ifølge ordføreren også kan ramme ansatte i danske DFDS og dermed skabe et nordisk kapløb om at sikre de bedste økonomiske vilkår for rederierne.

"I sit forslag lægger regeringen op til, at ruten Oslo-København og Stavanger-Bergen til Hirtshals med små greb kan indflages i NIS. Det åbner igen for, at nordiske besætninger kan erstattes af mandskab på lavere lønniveau og dårligere arbejdsvilkår," sagde Else May Botten.

Kenny Reinhold, leder af den svenske sømandsorganisation SEKO Sjøfolk, mener ligeledes ifølge E24, at forslaget ikke blot kan ramme norske søfolk, men også svenske og danske i Stena og DFDS.

Ingen umiddelbar fare for danskere

I Søfartens Ledere, fagforening for danske skibsofficerer, mener direktør Frits Ganzhorn ikke, at foreningens medlemmer umiddelbart er i fare ved det norske forslag.

"Som vi forstår det, vil det primært kunne ramme de arbejdspladser, der ligger uden for drifts- og sikkerhedsbesætningen i passagerskibene, så vores primære medlemsgrupper synes ikke umiddelbart at være i farezonen," siger han.

"Vi håber dog, at politikerne i Norge lytter til de norske organisationer, for et sådan konkurrenceræs mellem de nordiske lande om, hvem der kan give rederierne flest millioner i statsstøtte, giver jo absolut ingen mening. Og da slet ikke, hvis statsstøtten ikke betinges af, at de norske og danske arbejdspladser i skibene bevares," siger Fritz Ganzhorn i en kommentar.

Color Line, der bl.a. sejler Oslo-Kiel, Kristiansand-Hirtshals og Larvik-Hirtshals, modtager ifølge Norsk Sjøoffisersforbund omkring 300 mio. norske kr. i årlig støtte fra den norske stat.

Minister møder hård kritik for forslag om norsk flag 

Viking Supply Ships: Udflagning giver os mere fleksibilitet 

Norges skibsregister vokser mens det danske falder 

Norske redere flager hjem i stor stil 

Mere fra ShippingWatch

Lavere spotrater afspejles på BW LPG's bundlinje

BW LPG’s nettoindkomst fra spotsejladser gik ned med 16 pct. i første kvartal i forhold til sidste år. Selskabet lander dog et overskud og udbetaler udbytte til aktionærerne, viser kvartalsrapporten.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs