ShippingWatch

Raterne mellem Asien og Europa falder for syvende uge i træk

Raterne er gået tilbage samtlige syv uger af 2017 efter, at prisen for fragt af en tyvefodscontainer faldt med 55 dollars i denne uge.

Foto: Hapag-Lloyd

Strakspriserne på containerfragt fra Asien til Nordeuropa faldt endnu en gang i denne uge, og dermed er raterne gået tilbage alle syv uger i 2017.

Det skriver branchemediet Journal of Commerce.

Ifølge mediet faldt prisen for fragt af en tyvefodscontainer (teu) med 55 dollar til 858 dollar i denne uge. Det er kun et halvt så stort fald, målt i dollar, som i uge 6, men alligevel en fortsættelse af trenden til faldende rater.

Siden toppunktet kort før nytår er spotraten på Europa-ruten faldet med mere end en fjerdedel.

Det hører dog med til historien, at raterne fortsat er markant højere end på samme tidspunkt sidste år, hvor det netop overståede kinesiske nytår faldt i begyndelsen af februar.

Dengang skulle man på nuværende tidspunkt blot betale 332 dollar per teu, og i gennemsnit i første kvartal var Nordeuropa-raten på 412 dollar per teu. Der har den i de syv uger hidtil i 2017 i snit trods alt været to en halv gange så høj: 1013 dollar per teu.

Det overordnede rateindeks fra Shanghai Shipping Exchange, det såkaldte Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), faldt for femte uge i træk - denne gang med 6,3 pct.

Asien/Europa-ruterne, hvor A.P. Møller-Maersks containerrederi, Maersk Line, er en dominerende spiller, vejer 20 pct. af det samlede indeks.

Containerrater falder for femte uge i træk

Rickmers Maritimes flåde faldet til under skrotværdi

JP Morgan tror først på shipping efter 2018

 

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier på ShippingWatch

Priserne på offshoreskibe er i bund, rederiernes egen og investorernes opfattelse af etik og en McKinsey-rapport om containerbranchens resultater var blandt ugens vigtigste historier på ShippingWatch.

Ny rapport: Maersk mener at have løst flere problemer i Alang

Der er nu sket så store forbedringer på tre værfter i Alang, at de udgør et alternativ til Kina og Tyrkiet, mener Maersks topchef Søren Skou. I en ny rapport erkender koncernen dog, at der stadig er usikkerhed om vandmiljø og problemer med adgang til lægehjælp.

Schmølker: Stena er en mere langsigtet ejer end Weco

Johnny Schmølker var med fra begyndelsen, da Johan Wedell-Wedellsborg slog sig sammen med Stena om produkttankrederiet Stena Weco. Samarbejdet er i dag fortid. Det er Schmølker ikke, der nu står for Stenas danske aktiviteter i Hellerup.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere