ShippingWatch

Pakistan indfører forbud mod at skrotte tankskibe

Pakistan indfører et midlertidigt forbud mod at skrotte olietankere og LPG-skibe på skrotværfterne i Gadani. Det sker, efter at området er blevet ramt af to dødsulykker, som har kostet mange mennesker livet. Sikkerheden er for dårlig, siger regeringsleder.

Ulykken i november kostede 28 mennesker livet. Foto: /ritzau/AP/Adil Shakil

Pakistan har indført et forbud mod at ophugge tankskibe på skrotværfterne i Gadani, indtil sikkerheden bliver forbedret.

Det sker efter, at kystområdet på det seneste er blevet ramt af to dødsulykker, hvor mindst 33 mennesker har mistet livet, mens de ophuggede tankskibe.

Forbuddet blev vedtaget torsdag af regeringen i den pakistanske provins Balochistan, skriver flere lokale medier, herunder Dawn.com.

På et møde understregede den lokale regeringsleder Nawab Sanaullah Khan Zehri, at sikkerheden er for dårlig på værfterne, som har hjemme på strandene i Gadani. Der er især problemer med de procedurer, som skal sikre, at værftsarbejderne kan komme i sikkerhed, når der sker en ulykke.

Det skal der nu rettes op på, før værfterne igen må ophugge olietankere og LPG-skibe. Værfterne får dog lov til at færdiggøre arbejdet på de tankskibe, som allerede er i færd med at blive skrottet i Gadani.

De to dødsulykker skete i november og januar. I det første tilfælde døde 28 mennesker, da en olietanker eksploderede under ophugningen. Den anden ulykke involverede et LPG-skib, som brød i brand. Her døde mindst fem mennesker.

Europæiske skibe ender på stranden

Forbuddet giver ny næring til debatten om den internationale shippingindustri brug af de såkaldte beaching-værfter i Indien, Pakistan og Bangladesh. Ifølge ngo'en Shipbreaking Platform blev omkring 86 pct. af alle skibe i 2016 skrottet på strandene i Sydøstasien.

Beaching-metoden fungerer ved, at skibet sejles med høj fart på stranden og skæres i stykker i tidevandszonen.

Praksissen er kontroversiel, fordi de ifølge flere eksperter og politikere er til stor fare for både arbejderne og miljøet. Industrien hævder dog, at der for tiden sker store forbedringer på værfterne i især Alang, hvor flere nu har papir på, at de lever op til Hongkong-konventionen.

Det gælder blandt andet de to værfter, Shree Ram og Y.S. Investment, som danske Maersk Line benytter sig af.

Det er især de europæiske redere, som skrotter deres skibe i Sydøstasien. Tal fa Shipbreaking Platform viser, at 84 pct. af alle europæiske skibe ender på strandene i Indien, Pakistan og Bangladesh.

Endnu en dødsulykke rammer skroftværft i Pakistan

De tyske redere er storforbrugere af skrotværfter

Nye Alang-værfter er blevet blåstemplet

Lovforslag baner vej for dansk ja til skrotregler

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere