ShippingWatch

Nu kan rederierne tegne forsikringer på Iran igen

Selvom sanktionerne mod Iran blev hævet for mere end et år siden, har det ikke været muligt for rederierne at skaffe fuld forsikring. Ifølge Danmarks Rederiforening og forsikringsselskabet Skuld er problemet nu løst.

Et år efter at en væsentlig del af sanktionerne mod Iran blev ophævet, er der endeligt fundet en løsning på problemet med manglende forsikring for de rederier, der har ønsket at sejle på landet.

Det fremgår af en meddelelse fra Danmarks Rederiforening og forsikringsselskabet Skuld.

1. januar 2016 blev en lang række af de internationale sanktioner mod Iran fjernet af både EU og USA som et led i internationale aftaler om en åbning mod landet. En væsentlig del af de amerikanske sanktioner er dog fortsat i kraft, og det har givet rederierne udfordringer i forhold til at sikre en fuld genforsikring af sejlads til og fra Iran.

Ifølge International Group (IG), der består af rederierhvervets forsikringsselskaber, er der imidlertid fundet en løsning, der giver fuld dækning til rederierne, og erstatter den midlertidig løsning fra foråret 2016, som indeholdt et lavere dækningsbeløb.

Helle Lehmann, senior vice president i Skuld i Danmark, siger ifølge meddelelsen. at den sidste sten er fjernet på vejen, så rederierne kan få fuld forsikringsdækning, når der handles med Iran.

"Risiko for manglende forsikringsdækning ved sejlads til Iran på grund af amerikanske forsikringsselskabers involvering i IG's genforsikringsprogram er nu helt fjernet. Konkret er amerikanske forsikringsselskaber erstattet af ikke amerikanske selskaber, hvilket betyder fuld dækning i modsætning til den midlertidige løsning. At løsningen kommer nu spiller også godt sammen med, at P&I forsikringen skal fornyes senest den 20. februar 2017," siger Helle Lehmann.

I 2017 kan der ske noget

Et af de rederier, der handler med Iran, er Evergas, og her er man tilfreds med resultatet.

"Vi er glade for, at endnu en af udfordringerne ved iranske anløb nu er endelig løst. Det har vi ventet på, og vi er positive i forhold til at udvikle handlen med Iran," siger Andrew McPhail, vice president i Evergas. 

Det er ikke mindst Danmarks Rederiforening, som har presset på for en løsning. Her siger erhvervsjuridisk chef Henriette Ingvardsen:

"Det er meget positivt, at man på det internationale forsikringsmarked nu endelig er nået til en langsigtet løsning, der betyder, at vores skibe kan anløbe havne i Iran med fuld forsikringsdækning. Det er et vigtigt skridt for samhandlen med Iran. Vi anbefaler dog fortsat, at rederierne opererer med exit klausuler i kontrakter med iranske selskaber, da der altid er en politisk risiko for at sanktionerne kommer i spil igen."

I Lauritzen Kosan har president Thomas Wøidemann tidligere påpeget, at man nok skulle ind i 2017, førend forretningsvolumen for alvor ville komme op i gear igen:

"Lauritzen Kosans handel med Iran var stor mellem 2008-2012, hvorefter vi trådte ud grundet sanktioner. Fra 2010 til 2012 arbejdede vi med exit klausuler, som vi vil bruge igen når forsikringsmarkedet, samt bankerne giver os grønt lys. Iran er et vigtigt område på petrokemiske produkter samt LPG, men vi forventer ikke den store ændring i eksport fra Iran før 2017, grundet mangel på reservedele på anlæggene, samt feedstock udfordringer." sagde han sidste år.

Midlertidig forsikrings-løsning for iransk sejlads

Evergas: Tre store udfordringer for handel med Iran 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs