En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag5. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
23.08.2016kl. 06.50

Medie: Kapitalfonde har kig på norsk krydstogtrederi

Fire kapitalfonde er eftersigende interesserede i at købe det norske krydstogtrederi Hurtigruten, som sejler mellem Bergen i syd og Kirkenes i nord. Ifølge Dagens Næringsliv er fondene klar til at betale mere end dobbelt så meget, som selskabet blev handlet for for to år siden.
Foto: PR-foto/Hurtigruten
AF RITZAU FINANS

Fire udenlandske kapitalfonde skal være interesserede i at købe det norske krydstogtrederi Hurtigruten. Det skriver avisen Dagens Næringsliv ifølge nyhedsbureauet NTB.

Rederiets mange skibe sejler mellem Bergen i syd og Kirkenes helt oppe i toppen af Norge. Ruten markedsføres ofte som "verdens smukkeste sørejse".

Kapitalfondene er ifølge avisens oplysninger indstillede på at betale mere end dobbelt så høj en pris, som det traditionsrige rederi blev handlet til for bare to år siden.

I oktober 2014 købte det britiske investeringsselskab TDR Capital omkring 80 procent af aktierne i Hurtigruten. Dengang blev rederiet værdisat til 5,7 milliarder norske kroner eller knap 4,6 milliarder danske kroner.

Spørgsmålet er så, om de nuværende ejere vil acceptere et købstilbud, der er mere end dobbelt så højt. TDR Capital ønsker ikke at kommentere spørgsmål om ejerskab eller salg.

Men det antydes over for Dagens Næringsliv, at ejerne kun er villige til at sælge, hvis prisen kommer op omkring 15 milliarder norske kroner. Det svarer til cirka 15 gange det overskud, som Hurtigruten ventes at få i år.

Hurtigrutens skibe sejler turister op langs Norges vestkyst. Ud over den flere dage lange tur på havet har gæsterne på krydstogterne også mulighed for at supplere oplevelsen med for eksempel hundeslæde- og snescooterkørsel, fisketure, fjeldvandringer og besøg i byer.

Men det er ikke kun den faste rute langs Norges kyst, der virker tillokkende på køberne.

Det er i lige så høj grad rederiets satsning på krydstogter i polarhave. Hurtigruten bestilte for nylig to nye skibe til dette segment. Der er option på at få leveret yderligere to skibe.

Norge og den nordlige del af landet anses også som sikre og eksotiske rejsemål med mulighed for at opleve polarlys og midnatssol.

Smedegaard har gjort DFDS 13 mia kroner mere værd

Wärtsilä dulmer krisen med krydstogtskibe

Clippers danske færger sejler med overskud

Relaterede artikler:

  • Foto: DFDS

    Smedegaard har gjort DFDS 13 mia kroner mere værd

    For abonnenter

  • Wärtsilä dulmer krisen med krydstogtskibe

    For abonnenter

  • Foto: PR-foto/Danske Færger

    Clippers danske færger sejler med overskud

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Danske Scan Global har siden 2016 været ejet af den amerikanske kapitalfond AEA Investors. | Foto: Pr / Scan Global Logistics
Logistik

Scan Global bekræfter muligt ejerskifte

I december fortalte Scan Global-topchef, at planerne om et ejerskifte var sat på pause, men nu er meldingen, at der er drøftelser i gang.
  • Scan Global øjner muligheder i et ustabilt fragtmarked med pressede rater
  • Scan Global udskyder planlagt ejerskifte: "Det er ikke noget, der haster"

For abonnenter

Foto: PR / Hamburg Süd
Rederier

Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal

For abonnenter

Foto: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tank-optur har tabt pusten i årets første måned

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Leverandører

Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi

For abonnenter

Foto: Pr / Oldendorff Carriers
Tørlast

Tørlast pris-indeks dykker fortsat

Foto: Hhla
Havne

Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser

Læs også

Foto: PR / Hamburg Süd
Rederier

Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal

Kunderne reagerer på Maersks beslutning om at nedlægge Hamburg Süd som brand i en uge, hvor der også kom regnskab fra DSV og tankkæmpen Euronav. 

For abonnenter

Foto: Uncredited/AP/Ritzau Scanpix
Tank

Nye sanktioner mod Rusland kan på sigt efterlade Europa i akut mangel på diesel

Det bliver svært at erstatte forsyningen af russiske olieprodukter, når nye sanktioner fra EU træder i kraft søndag, vurderer mægler. Hafnia forudser stærkt marked for rederier.

For abonnenter

Foto: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tank-optur har tabt pusten i årets første måned

Mildere vinter, opbygning af lagre forud for EU’s forbud mod import af russiske olieprodukter samt service på olieraffinaderier har taget toppen af raterne på MR-skibe.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Scan Global bekræfter muligt ejerskifte – 08.20
  • Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser – 4. feb.
  • Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester – 4. feb.
  • Tank-optur har tabt pusten i årets første måned – 3. feb.
  • Tørlast pris-indeks dykker fortsat – 3. feb.
  • Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi – 3. feb.
  • Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal – 3. feb.
  • Euronavs topchef forsvarer beslutning om at tilbageholde stort udbytte – 3. feb.
  • Ziton vinder langvarig aftale med tysk energiselskab – 3. feb.
  • Maersks flådechef stopper efter 25 år i rederiet – 3. feb.
  • DP World skal bygge stor havneterminal i Indien – 3. feb.
  • DSV pålægger sig selv intern CO2-skat: "Der mangler politisk handling" – 3. feb.
  • Fragtpriserne ud af Kina fortsætter deres fald – 3. feb.
  • Klumme: Maersk og MSC har kurs mod en direkte kamp om kunderne – 3. feb.
  • Clarksons satser på havvind med nyt amerikansk kontor – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Fleet Manager

  • Senior Financial Controller

Watch Job

  • Scrum Master with a practical approach

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Erfaren IT Supporter

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Revisor med minimum et par års erfaring

Se flere jobs

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Fleet Manager

  • Senior Financial Controller

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge