ShippingWatch

VLEC-nybygninger skal sejle med MAN B&W dual fuel

To-taktsmotorer, der både kan sejle på diesel og ethan skal drive fem rekordstore VLEC-nybygninger på 85.000 kubikmeter hver, som er bestilt af UEC, United Ethane Carriers, der er et joint venture mellem Hartmann Reederei og JACCAR Holdings.

Foto: UEC PR

Der bliver installeret hovedmotorer udviklet i Frederikshavn, når joint venture gasselskabet UEC, United Ethane Carriers, bestiller fem nybygninger på hver 85.000 kubikmeter, der skal sejle med to-taktsmotorer fra MAN Diesel & Turbo af typen MAN B&W 6G60ME-GI. Skibene er de største til dato, der er udviklet til udelukkende at sejle med ethan og det afspejler sig blandt andet i, at motorerne både kan sejle på ethan og diesel.

Det skriver MAN Diesel & Turbo i en pressemeddelelse.

Motorerne lever op til Tier III-kravene, når de installeres sammen med Exhaust Gas Recirculation (ECR) fra samme producent, der også leverer propellere med drejelige blade. Faktisk de største i det energieffektive Kappel-design i Mk 5-serien, hvor bladene bliver op til 7,6 meter i diameter.

UEC, der har bestilt skibene, er et nyt samarbejde mellem Hartmann Schiffahrts og det Luxemborg-baserede Jaccar Holdings, der med DNV-GL som klasseselskab har bestilt de fem skibe, der ved køllægning ifølge pressemeddelelsen er de største ethanskibe bygget til dato.

Skibene skal bygges på Dalian Shipbuilding Industry Offshore i Kina og bliver 231,6 meter lange og 36,6 meter brede og stikker 12,3 meter. Motorerne skal bygges på MAN B&W-licens i Korea af Hyundai Heavy Industries.

Første skib vil blive sat i søen i midten af 2017.

MAN og Odfjell indgår aftale om retrofit af 11 skibe

Her er Stena-gruppens miljøsatsning

MAN genopstarter motorproduktion i Danmark

Forsiden lige nu

Oljefondet klar med miljøkrav til shipping inden sommerferien

Rederier og virksomheder i øvrigt skal leve op til en række menneskerettighedskrav for, at verdens største private investor, norske Oljefondet, vil eje aktier i det. Nu kommer krav til selskabernes miljøpolitik, som især shippingindustrien kan komme til at mærke.

Fortescues resultat næsten halveret

Det australske mineselskab Fortescue fik et resultat efter skat på 681 mio. dollars i anden halvdel af forskudt regnskabsår og gik 44 pct. tilbage sammenlignet med perioden året før, viser en opdatering.

Kartelsag koster norsk shippingselskab milliarder

Wallenius Wilhelmsen Logistics har indgået forlig med EU-Kommissionen og betaler nu to mia. norske kroner i bøde i langvarig kartelsag. Det er en del af en bøde på 400 mio. euro til i alt fire rederier.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere