ShippingWatch

Maersk vil have et opgør med omstridte ophugningsværfter

Maersk vil samle en kreds af rederier for at forbedre de omdiskuterede ophugningsfaciliteter på strandene i Alang i Indien. "Vi vil gerne sikre, at forsvarlig ophugning i Alang bliver en realitet," siger Annette Stube, Head of Sustainability i Maersk-gruppen.

Maersk-gruppen vil forpligte sig til at hjælpe de stærkt omdiskuterede ophugningsværfter på strandene i Alang i Indien med en opgradering af faciliteterne, der samtidig lever op til Maersks egne målsætninger om forsvarlig ophugning. Det skriver Maersk i en pressemeddelelse torsdag.

"Vi vil gerne være med til at sikre, at forsvarlig ophugning i Alang i Indien bliver en realitet. Derfor arbejder vi på at etablere en bredere koalition sammen med andre skibsredere, og vi har engageret os med et antal nøje udvalgte værfter i Alang. Det inkluderer forbedrede lokale affaldsfaciliteter og hospitaler samt en forbedring af boligforholdene for udenlandske arbejdere i Alang," siger Annette Stube, Head of Sustainability i Maersk-gruppen.

Forbedrede forhold i Alang vil gøre det væsentligt billigere for rederiet at ophugge skibe.

Tyske redere vil ikke forbyde asiatiske ophugningsværfter

 

Maersk vurderer i dag, at rederiet betaler mellem 1-2 millioner dollars ekstra per skib for at få ophugget skibe på nogle få værfter i Kina og Tyrkiet, hvor forholdene betragtes som acceptable. Maersk noterer også, at der i årtier ikke er sket væsentlige ændringer af den praksis, der finder sted i forbindelse med ophugning af skibe på strandene, som forventes at tage yderligere til i de kommende år.

Ud af i alt 768 skibe, der globalt blev ophugget i 2015, blev 469 skibe svarende til 74 procent af den samlede ophuggede bruttotonnage solgt til faciliteter på strandene i Indien, Pakistan og Bankladesh med "udfordringer for arbejdere og miljøet", påpeger Maersk.

Repræsentanter fra gruppen har i 2015 har besøgt en række værftfaciliteter i Alang, hvor fire værfter inden for de seneste år er blevet certificeret til IMO-standarder og den såkaldte Hongkong-konvention. En konvention, der endnu ikke er trådt formelt i kraft, og som sætter nye internationale standarder for forsvarlig ophugning. En udvikling, som Maersk gerne ser accelereret.

Græske redere skrotter flest skibe på strandene i Sydøstasien

Clipper Group får skulderklap af ophugnings-NGO

NGO: Bæredygtig ophugning kollapser uden fond

Her er EU's maritime dagsorden i 2016

Forsiden lige nu

Hafnia Law: Ny voldgift er stærkt alternativ til London

Tidspunktet for etablering af en nordisk voldgift er formentlig langt bedre, end det har været tidligere på grund af Brexit. Det mener advokat Mathias Steinø, Hafnia Law, som er en af drivkræfterne bag det nye institut for juridiske tvister.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere