ShippingWatch

Vitols topchef: Olieprisen forbliver lav de næste 10 år

Ian Taylor, CEO i verdens største oliehandelshus Vitol, forventer i et interview med Bloomberg en lav oliepris på mellem 40 til 60 dollars de næste 5-10 år.

Foto: Hjalmar Otto Fjøsne/Aker Solutions

Oliepriserne vil forblive lave de næste 10 år på grund af den aftagende vækst i Kinas økonomi, mens USA's skifergasindustri vil lægge låg på ethvert tegn på prisstigninger. Sådan siger topchefen i verdens største oliehandelshus Vitol, Ian Taylor, i et interview med Bloomberg.

"Det er svært at forestille sig dramatiske prisstigninger, og vi forventer, at olieprisen vil bevæge sig i intervallet 40 til 60 dollar. Jeg forestiller mig, at dette interval vil være gældende de næste fem til 10 år," siger Ian Taylor.

Holder profetien fra Vitols CEO vil det betyde, at de olierige lande og olieindustrien vil stå over for den længste periode med lave oliepriser siden årene mellem 1986 og 1999, hvor råolie typisk blev handlet mellem 10 til 20 dollars for en tønde.

Shell leverer dårligste resultat siden 2004

Handelshuset Vitol handler hver dag over fem millioner tønder råolie og raffinerede olieprodukter svarende til så store mængder, at det kan dække behovet for Tyskland, Frankrig og Spanien tilsammen. Vurderinger fra Vitol følges tæt af den internationale olieindustri, hvor oliehandlere i denne uge mødes til den årlige IP Week i London.

Ian Taylor siger i interviewet med Bloomberg, at han er usikker på, om olieprisen har nået bunden på et tidspunkt, hvor udbuddet af olie i markedet fortsat er større end efterspørgslen, som har ført til endnu større globale olielagre. Han mener dog, at sandsynligheden taler for, at olieprisen vil finde et niveau på 45 til 50 dollars per tønde i anden halvdel af 2016.

Nordsøen kan miste 150 platforme over ti år

Frontline: Her er vores smertegrænse for olieprisen

Olieprisen stiger efter møde i Saudi-Arabien

Olien er en klods om benet på Mærsk

Forsiden lige nu

Oljefondet klar med miljøkrav til shipping inden sommerferien

Rederier og virksomheder i øvrigt skal leve op til en række menneskerettighedskrav for, at verdens største private investor, norske Oljefondet, vil eje aktier i det. Nu kommer krav til selskabernes miljøpolitik, som især shippingindustrien kan komme til at mærke.

Fortescues resultat næsten halveret

Det australske mineselskab Fortescue fik et resultat efter skat på 681 mio. dollars i anden halvdel af forskudt regnskabsår og gik 44 pct. tilbage sammenlignet med perioden året før, viser en opdatering.

Kartelsag koster norsk shippingselskab milliarder

Wallenius Wilhelmsen Logistics har indgået forlig med EU-Kommissionen og betaler nu to mia. norske kroner i bøde i langvarig kartelsag. Det er en del af en bøde på 400 mio. euro til i alt fire rederier.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere