ShippingWatch

Kina godkender endnu en shippingfusion

De kinesiske myndigheder har godkendt sammenlægningen af Sinotrans og CSC Holdings, der fremover vil udgøre et datterselskab under China Merchants Group. Transaktionen er en del af bestræbelserne på at strømline landets skrantende shippingindustri.

Foto: Seanews.com

Efter godkendelsen af fusionen mellem de to statsejede shippinggrupper China Cosco og CSCL tidligere på måneder, har de de kinesiske myndigheder nu blåstemplet endnu en sammenlægning som led i bestræbelserne på at strømline landets shippingsektor.

Den nye fusion drejer sig om logiskselskabet Sinotrans og CSC Holdings, der vil blive lagt sammen i en selvstændig enhed under China Merchants Group, skriver Bloomberg.

Der oplyses ikke nogen pris eller tal i forbindelse med transaktionen, men de to selskaber havde ifølge nyhedsbureauet et samlet salg på omkring 25 milliarder dollars i 2013.

"Omlægningen sigter på at skabe stordriftsfordele og synergier, især inden for logistik, energi og tørlastshipping, ejendomsudvikling, havne samt marine- og offshoreingeniørarbejde mellem de to enheder, hvilket vil være med til at fremskynde udviklingen af en international konkurrencedygtig forretning," skriver Sinotrans i en meddelelse til børsen i Hongkong.

Cosco og CSCL fusioneres

Den storstilede sammenlægning af China Cosco og China Shipping Container Lines (CSCL), der blev godkendt d. 11. december, betyder, at de to selskaber vil splitte deres forretninger på en måde, der gør China Cosco til verdens fjerdestørste containerrederi med en markedsandel på 7,7 procent efter en konsolidering med skibe fra CSCL - herunder overtagelsen af 33 containershipping-relaterede enheder og tilknyttede selskaber. CSCL vil fremadrettet fokusere på at lease containerskibe og containere ud.

Den kommende proces vil også indebære selskabernes havne- og tankforretninger, hvor Cosco Pacific, der er Cosco Groups havneoperation, blandt andet vil købe havneforretningen fra China Shipping Group, mens Cosco Pacific vil lease containere til CSCL. China Shipping Group overtager desuden Coscos olie- og tørlastforretning.

For at opsummere vil Cosco i fremtiden primært fokusere på container, mens China Shipping Group sætter fokus på at yde finansielle services til industrien. Ifølge Seatrade Martime vil alle tørlastaktiviteterne i både Cosco Pacifc og China Shipping Development og et datterselskab blive solgt til Cosco Group.

Den kinesiske shippingindustri er domineret af fem store konglomerater, China Ocean Shipping (Group) Co, China Shipping (Group) Co, Sinotrans, CSC og China Merchants. Efter fusionen af enhederne i Cosco og CSG vurderede kinesiske analytiker, at vejen måske var banet for en strømlining af andre kinesiske statsejede selskaber og aktiver.

Kæmpe kinesisk containerfusion er godkendt

Kinesisk rederifusion hamrer aktierne ned

Her er detaljerne bag kinesisk mega-fusion

Kinesisk containerfusion er en julegave til Maersk 

Mere fra ShippingWatch

Euronav taber 71 mio dollar i første kvartal

Euronav har ligesom konkurrenterne fået en svær start på 2021. Underskuddet for første kvartal lander på 71 mio. dollar. Et svagt marked er fortsat ind i andet kvartal ifølge topchef.

EU er klar med bolværk mod kinesisk statsstøtte

Efter blandt andet flere kinesiske opkøb i europæiske havne gennem de senere år, spiller EU-Kommissionen nu ud med et instrument, der skal sikre, at udenlandsk statsstøtte ikke går ind og undergraver konkurrencen for europæiske virksomheder.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs