Granskning sår tvivl om shippings betydning i Grækenland

Det er i store træk en myte, at græske skibsredere, der samlet set kontrollerer en af verdens største handelsflåder, bidrager så meget til landets økonomi, som officielle tal viser, og som skibsrederne selv hævder. Forklaringen er, at græske redere i deres statistiske indberetninger inkluderer milliarder af dollars, der reelt aldrig kommer i nærheden af Grækenland.
Det viser en analyse, som nyhedsbureauet Reuters har foretaget på baggrund af indberetninger fra rederier og en granskning af officielle data af økonomien i græsk shipping, der historisk har været politisk beskyttet af ekstremt gunstige skatteregler. Efter sammenbruddet i Grækenlands økonomi har en stribe kritikere og store dele af befolkningen i almindelighed anfægtet den mangeårige beskyttelse af græske skibsejere.
Græske redere råber op: Ikke råd til højere skat
Ifølge tal fra det nationale græske statistikbureau bidrager shipping med omkring ni milliarder dollars til landets økonomi svarende til fire procent af Grækenlands økonomi. Hvis de relaterede aktiviteter medregnes stiger bidraget til 17 milliarder dollars eller 7,5 procent af BNP, lyder vurderingen fra den græske shippingindustri. Ifølge industrien beskæftiger shipping og relaterede virksomheder 192.000 ansatte eller fire procent af den græske arbejdsstyrke.
Græske rederier overvejer at lette anker
Sandheden synes at være en ganske anden, ifølge Reuters' analyse. Hvis Grækenland kun medregnede til græske selskaber og personer, som mange andre lande gør, vil shippingindustriens bidrag blot udgøre omkring én procent af BNP.
Den græske skibsrederforening har afvist at besvare spørgsmål fra Reuters til analysen. Ifølge industrien er bidraget fra shipping til landets økonomi mere en ottedoblet, siden finanskrisen brød ud.
Mindst 42 græske shippingfirmaer er flyttet ud
Græsk skattefrygt blusser op igen