Græsk skattefrygt blusser op igen

Endnu en gang er frygten i den græske shippingklynge blusset op, hvor potentielle udflytninger af selskaber kaldes alarmenrende. De græske skibsredere samlet i landets rederiforening Union of Greek Shipowners, UGS, er gået med til at betale en højere tonnageskat i forbindelse med den gældsaftale, landets Syriza-ledede regering har indgået med sine långivere.
Grækenlands blå klynge står dermed over en stigning i tonnageskatten på 110 millioner euro (ca. 821 millioner kroner) frem mod 2017.
Og endnu en gang er rygtemøllen om, at en række af landets helt store skibsredere for alvor har rettet blikket mod udlandet i jagten på mere favorable skattevilkår, sat i gang, skriver Seatrade Maritime med henvisning til en række kilder i shippingmiljøet omkring storhavnen Piraeus.
Rygterne om en storstilet udflytning blandt klyngens "big boys" har ført til en vis grad af bekymring blandt resten af landets shippingsektor, hvor der spekuleres i, hvad landets regering har i støbeskeen for sektoren i de kommende måneder.
"Navnene på dem, der siges at overveje udflytning er alarmerende. Nogle af dem har gennem rederiforeningen arbejdet sammen med regeringen for at sikre, at shipping får en fair aftale i forbindelse med den nye skattelovgivning. Det får en til at overveje, om de ved noget, vi ikke ved," siger en kilde fra havnen i Piraeus til Seatrade Maritime.
Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage
De græske redere har i det seneste års tid adskillige gange understreget, at shippingselskaber med base i landet ikke kan betale mere i skat.
Senest fremhævede Iraklis Prokopakis, COO for Danaos Corporation, i oktober, at græske redere allerede er blandt dem, der betaler de højeste skatter i EU, efter den øgede tonnageskat er indført. Skrækscenariet for græske skibsredere er ifølge ham, at der ikke længere er råd til at drive skibsfart, hvilket allerede begyndte af vise sig i sommeren, da skattestramningerne blev sat i gang. Samtidig gør gældskrisen det fortsat svært at drive forretning i landet.
Svært for mindre selskaber
Den græske shippinganalytiker Marina Tzoutzouraki understregede i et interview med ShippingWatch i september, at en udflytning for de helt store som Navios, Diana Shipping og Starbulk ikke kræver helt så meget, som det vil for de små og mellemstore rederier, da de fleste store selskaber allerede har repræsentationskontorer i udlandet. De tæller da også fåtallet af den store shippingklynge, som primært består af små og mellemstore selskaber og skibsredere, som måske ejer op til fem skibe.
Græske redere frygter nye skattestigninger
Samtidig spiller en anden ting ind. Ifølge græsk lovgivning kan man ikke bare flytte sit domicil til udlandet og f.eks. Cypern, som ofte nævnes, men er forpligtiget til at betale skat i nogle år efter. Og det kan ændre situationen for mange, som i øjeblikket finder det for svært og dyrt at finde alternativer:
"Etableringen af et managementselskab vil for det meste også betyde, at de skal flytte deres familie, og det er ikke så nemt at flytte, bl.a. på grund af de nuværende restriktive skatteregler. De vil sandsynligvis begrænse deres græsk-baserede kontorer, hvis regeringen virkelig beslutter sig for at ændre lovgivningen og beskatte dem på deres dividender og det, som aktionærerne har brug for for at opretholde ejendom mv. i Grækenland. Der bliver talt om, at alt her skal monitoreres og beskattes, herunder også bankkonti," forklarede Marina Tzoutzouraki:
"Men de fleste af de små og mellemstore er ikke villige til at flytte ud. Det er alt for dyrt at flytte. Jeg snakkede med nogle af de mindre selskaber for få uger siden, som sagde, 'vi vil ikke gøre det. Vi overvejer det ikke engang'."
De små græske redere er faldet fra
Græske redere råber op: Ikke råd til højere skat