ShippingWatch

Alphaliner: Panama vil generobre tabt marked fra Suez

Rivaliseringen mellem verdens to vigtigste knudepunkter for skibstrafikken tager til i styrke i 2016. Panama ligner en vinder på vigtige ruter.

Foto: Maersk Line

Rivaliseringen mellem verdens to vigtigste knudepunkter for den globale skibstrafik, Panama-kanal og Suez-kanalen, vil tage til i styrke. Især i kampen om ruterne mellem Asien og USA's østkyst, når udvidelsen af kanalsluserne i Panama efter planen står færdig om ca. otte måneder, i april 2016.

Åbningen af de nye sluser i Panama næste år gør det muligt for redere at erstatte deres Panamax-tonnage med langt større skibe, og for ruter mellem Asien og den amerikanske østkyst vil kanalen få mulighed for at genvinde hovedparten af sine tabte markedsandele til Suez siden 2008, vurderer analysehuset Alphaliner.

Størrelsen på skibe på denne rute, Asien-USA's østkyst, gennem Suez er i gennemsnit steget med 73 procent siden 2005, mens skibe på samme rute via Panama-kanalen er steget med blot 12 procent på grund af begrænsninger i sluserne.

Udvidelsen af Suez-kanalen, der i sidste uge var genstand for en storstilet højtidelighed, vil ikke få nogen øjeblikkelig effekt på kanalens andel af containertrafikken mellem Asien og den nordamerikanske østkyst. Kun et enkelt rederi, israelske Zim, har i år etableret en ny streng på denne rute via Suez.

Tørke lukker Panamakanalen for de største skibe

Maersk Gruppen: Suez-udvidelsen var nødvendig

Suez-Kanalen afviser kritik af prognoser

Egypten satser på fordobling af trafik gennem Suez

 

Forsiden lige nu

Afskibere revser containerredernes nye bunkertillæg

Flere afskibere kritiserer containerredernes nye brændstoftillæg, der skal modsvare milliardudfordringen med svovlreglerne fra 2020. Historisk set bliver afskiberne naturligt mistænkelige, når rederier kalder en afgift for fair og gennemskuelig, lyder kritikken.

Sådan skal Maersk Supply Service tjene penge i fremtiden

2018 er det hårdeste år for olie- og gasbranchen, siden olieprisens dyk i 2014. Sådan lyder det fra Maersk Supply Service, hvor en betydeligt større del af rederiets indtægter skal komme fra nye forretningsområder allerede i 2020. Strategichef Jonas Agerskov udpeger fire centrale områder over for ShippingWatch.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere