ShippingWatch

DFDS: Ærgerlig beslutning på Kanalen

Fredagens afgørelse på Kanalen er ærgerlig, men ikke katastrofal for DFDS' udvikling. "Vi er klar til at appellere til den britiske højesteret," siger CEO Niels Smedegaard til ShippingWatch.

DFDS er klar til at gå til den britiske højesteret med selskabets konkurrencesag på Den Engelske Kanal, der fredag tog en overraskende drejning. Det fortæller CEO Niels Smedegaard til ShippingWatch.

"Sagen er blevet behandlet i det konkurrenceretlige system i mere end to og et halvt år, og hver gang er man kommet til den kendelse, at Eurotunnels forbindelse skulle lukke, og at det skulle ske 9. juni år. SCOP (Société Coopérative de Production Sea France S.A., der er en sammenslutning af søfolk fra Calais, red.) er så gået til det civilretlige system, der svarer til landsretten i Danmark, og der er man nu kommet ud med en kendelse med to dommere mod en, som gør, at de engelske konkurrencemyndigheder ikke får medhold i deres sag. Det er overraskende for os," siger han og fortsætter:

"Vi har hele tiden vidst, at der var en procesrisiko i sagen, men det er ærgerligt, selvom det ikke er en katastrofe for os."

Niels Smedegaard understreger, at DFDS sidste år formåede at nedbringe sit underskud på sejladsen på kanalen og dermed ikke længere taber så meget på sejladsen på ruten som tidligere.

Afventer to parter

Før DFDS går videre med sagen i det britiske retssystem, afventer selskabet to ting.

"Vi vil først se på, om de britiske konkurrencemyndigheder COA vil appellere afgørelsen fra den britiske landsret. Det har de fire uger til at gøre. Hvis de mod forventning ikke appellerer, så vil min spontane reaktion være, at vi så skal appellere til højesteret i England," siger Niels Smedegaard.

Den anden ting er Eurotunnels syn på sagen.

"Eurotunnel har tabt en masse penge på Kanalen og meldte i marts ud, at de vil sælge de tre færger, som har sejlet på Kanalen. Vi vil også være opmærksomme på, om de vil stoppe salgsprocessen, og hvordan hele deres samspil med SCOP vil være," siger Niels Smedegaard.

Baggrunden for, at den britiske afgørelse er overraskende, bunder i, at COA sidste år slog fast, at DFDS-konkurrenten Eurotunnel skulle indstille al færgefart med rederiet MyFerryLink på kanalen. Det skyldtes, at driften var konkurrenceforvridende, fordi selskabet også driver jernbanetunnellen mellem Frankrig og Storbritannien.

DFDS har fået en uforudsigelig modpart på Kanalen 

Den afgørelse indstillede Eurotunnel sig på, men det gjorde SCOP's (Société Coopérative de Production Sea France S.A.), som søfolkene i Calais står bag, ikke. De fik i marts nemlig lov, at appellere afgørelsen over Eurotunnel, som havde fået selskabet til at meddele, at man ville sælge færgerne til driften på kanalen fra. Og det er den appel, de i dag har fået medhold i.

"Den britiske Court of Appeal (COA) gav i dag SCOP medhold i deres appel af afgørelsen truffet af den britiske Competition Appeal Tribunal den 9. januar 2015. Afgørelsen opretholdt den britiske Competition and Markets Authoritys forbud mod at Eurotunnel/SCOP kan drive færgeaktiviteter fra Dover fra og med 9. juli 2015," skriver DFDS i en fondsbørsmeddelelse i dag.

DFDS aflægger kvartalsregnskab torsdag d. 21. maj.

DFDS taber sag på Kanalen 

DFDS indfører en whistleblower-ordning 

DFDS vil flytte mere fragt over på jernbane  

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs