ShippingWatch

Sådan vil Singapore og Danmark satse på maritim vækst

Singapore og Danmark er enige om, hvor man som førende maritime nationer skal satse for at beholde positionen de næste fem år, fortæller ministre fra de to regeringer.

Foto: Ed Wray/AP/POLFOTO/arkiv

SINGAPORE

Ud over at der er en række uomtvistelige forskelle, er der flere ligheder mellem Danmark og Singapore, så som at de to nationer begge er forholdsvis små med en befolkning på omkring fem millioner mennesker og begge har en ambition om at udvikle den maritime førerposition. Hertil kan lægges en del andre ting som et højt uddannelsesniveau og en stigende bevidsthed om miljøet, der tilsammen er med til at give de to nationer en fælles platform, når det gælder om at være foran på det maritime område de næste fem-ti år.

Mandag aften var en pæn del af de danskere, der bor og arbejder i Singapore samlet på den danske ambassade i den nordlige del af byen, hvor de sammen med lokale og tilrejsende til den store Sea Asia konference var med til at fejre hele to fødselsdage. Dels Dronning Margrethes 75 års dag, og dels 50 året for Singapores selvstændighed.

Ca. 300 danske virksomheder er etableret i Singapore i dag, hvoraf mange er inden for det maritime område. Hele 20 procent af det lokale skibsregister, Singapore Ship Registry, eller svarende til omkring 200 skibe kommer således fra danske rederier.

Memorandum of Understanding

I 2012 indgik daværende erhvervs- og vækstminister Ole Sohn et Memorandum of Understanding med transportminister Lui Tuck Yew om bl.a. ”green shipping”, og siden er der kommet endnu mere kog på initiativerne mellem de to lande. Det gælder f.eks. den maritime Bachelor, der foregår i en vekselvirkning mellem Singapore Management University og CBS, Copenhagen Business School.

Spørger man den danske erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) om hvordan man som nation skal modstå konkurrenter, der kræver pladsen som førende maritim nation, handler det da netop også om emner som uddannelse og miljø.

”Vi skal styrke vores position ved at satse på uddannelse og grønne løsninger. Ved at gøre det på en smart måde kan vi vinde kampen om at være en førende nation,” sagde Henrik Sass Larsen på en kort pressebriefing mandag aften.

Det var Lui Tuck Yew enig i og tilføjede, at Singapores vigtige havn, der er den næststørste i verden og et knudepunkt for trafikken i Sydøstasien vil blive udvidet med 50 procent inden for få år, og at det næste skridt er en fordobling i forhold til i dag. Herudover er de politiske forhold i landet vigtige, tilføjede han.

Danmark får maritime rådgivere i Ghana og Kina

”Infrastrukturen er vigtig, og derfor er vi i gang med at styrke den. Men man skal også huske på, at shipping er meget internationalt. Danmark vil altid være hovedsæde for AP Møller-Maersk, men mange udenlandske virksomheder er repræsenteret i Singapore, fordi vi har et stabilt politisk system,” lød det efterfølgende fra Lui Tuck Yew.

En af de nationer, der inden for en kort årrække har været i stand til at tiltrække maritime virksomheder, er bl.a. De Forenede Arabiske emirater koncentreret omkring Dubai, hvor især de dansk-baserede bunkerfirmaer har etableret afdelinger.

Her er godbidderne fra næste uges Sea Asia

Her er Nordseths konkurrenter til topjob i IMO

Hafnia Law stikker en føler ud i Singapore

 

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere