ShippingWatch

Danske skibe redder 1.000 bådflygtninge på en uge

Danske skibe har reddet over 1.000 bådflygtninge, alene inden for den seneste uge. Lige nu er et Maersk tankskib på vej til Italien med 200 flygtninge. Danmarks Rederiforening efterlyser mere patruljering og bedre assistance til rederierne.

Antallet af bådflygtninge, der samles op af fragtskibe i Middelhavet, er steget voldsomt inden for de seneste uger. Alene i denne uge har danske rederier har i fem tilfælde reddet bådeflygtninge, og netop nu er et Mærsk Tankers skib på vej til Italien med 194 bådflygtninge ombord.

Det er foråret og de bedre vejrforhold i Middelhavet, der nu får flere og flere flygtninge til at krydse Middelhavet fra Afrika til Europa. Danske rederier har alene den seneste uge reddet 1.026 bådflygtninge i fem aktioner, viser en opgørelse fra Danmarks Rederiforening.

Ifølge en meddelelse fra foreningen har danske rederier i alt seks gange reddet flygtninge og sejlet dem til Italien – fem af dem altså siden fredag den 10. april. Det samlede tal er 1.124 bådflygtninge.

Danmarks Rederiforening er stærkt bekymret over udviklingen, siger adm. direktør, Anne H. Steffensen.

”Situationen udvikler sig meget hurtigt lige nu, og det giver i stigende grad udfordringer for vores medlemmer. De danske skibe i Middelhavet træder naturligvis til hver eneste gang, de opdager bådflygtninge i nød eller bliver tilkaldt af kystvagten. Men hverken skibe eller besætninger er gearet til at håndtere hundredevis af sultne, tørstige og traumatiserede flygtninge,” siger Anne H. Steffensen.

International kritik

Hun appellerer til det internationale samfund om at tage hånd om problemet. Tidligere i det Italien, der appellerede til resten af EU om at hjælpe landet med det store opgave på Middelhavet.

”Det er afgørende med tilstrækkelig patruljering og med assistance til rederierne i redningssituationerne. Men det er kun symptombehandling. Vi er også som verdenssamfund nødt til at investere de kræfter der skal til, for at stoppe de forhold, der får mennesker til at sætte livet på spil for at flygte til Europa. Det kræver en massiv, differentieret og langsigtet indsats,” siger Anne H. Steffensen.

Også den internationale redersammenslutning, International Chamber of Shipping, har kritiseret situationen på Middelhavet. Ifølge ICS er rederienes indsats med at redde flygtningene blevet endnu større, efter at man i november 2014 flyttede ansvaret for at redde flygtninge i nød fra den italienske kystvagt med operationen Mare Nostrum til EU's grænseagentur Frontex, hvis mandat primært er grænsebeskyttelse og har begrænsede ressourcer.

FN styrker indsats over for bådflygtninge

Redere: Humanitær krise på Middelhavet løber løbsk

Italiens kystvagt finder 700 flygtninge ombord på skib

Flugt over Middelhavet har kostet 3000 liv i år

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere