Svitzer klar til australsk projekt med nye øko-skibe

Svitzer melder sig nu klar til at løfte opgaven som en del af et af verdens største naturgasprojekter ud for Australiens vestkyst. Maersk Gruppens rednings- og slæbebådsrederi har modtaget fire nye øko-slæbebåde fra ASL-værftet i Singapore, som alle fire skal servicere det såkaldte Gorgon Project LNG Marine Terminal, som Chevron er operatør på, oplyser selskabet.
De fire skibe er 33 meter lange og 13 meter brede og bliver opereret via både diesel og el. De er anden generation af Svitzers øko-skibe, som kan give brændstofbesparelser på op mod 15 procent sammenlignet med konventionelle slæbebåde.
Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis
"Drevet af diesel-elektriske hybridsystemer og udstyret med teknologi, der reducerer støj og lysemissioner samt brændstofforbruget, er vores nye grønne slæbebåde perfekte til at operere i nogle af de mest miljøsensitive regioner i Australien," siger Kelvin Yeo, der er generel manager (Terminal Towage) ved Svitzer i en meddelelse.
I begyndelsen af sidste år oplyste Svitzer, at selskabet for at sikre eksporten af LNG i et andet Chevron-kontrolleret projekt, nemlig Wheatstone LNG Terminal. I den forbindelse investerede selskabet 80 millioner USD i fire nye både, der også er øko-modeller. Det australske marked er ellers et af de mest udfordrende for Svitzer, hvilket CEO Robert Uggla heller ikke lagde skjul på, da selskabet fremlagde regnskabet for 2014.
"I det forløbne år har vi haft store udfordringer i vores rednings- og slæbebådsaktiviteter, herunder vores langsigtede terminalkontrakter i Australien. Trods disse udfordringer har virksomheden leveret et resultat på 82 millioner USD og et cash flow på 203 millioner USD i 2014, mens vi har forbedret vores konkurrenceevne i mange af de konkurrenceprægede havne, vi opererer i," sagde han.
Boskalis får resultat på 490 millioner euro i 2014
Relaterede artikler:
Svitzers australske hovedpine begynder at gøre ondt
For abonnenter
Boskalis får resultat på 490 millioner euro i 2014
For abonnenter