ShippingWatch

Avis: Tyske redere vil følge græske ind på børsen i New York

Det vil være naturligt for tyske redere at følge efter de græske ind på børsen i New York, skriver Lloyd's List.

Det kan være attraktivt for redere som Claus-Peter Offen, der offentligt har luftet tanken, og Rickmers Group, som endnu ikke har meldt noget ud til offentligheden, at skifte den fejlslagne KG-finansiering ud med kapital fra børsen i New York.

Flere kilder har fortalt til Lloyd's List, hvordan Rickmers Group formentlig er på vej over Atlanten ligesom Offen, fordi en kapitalindsprøjtning er nødvendigt, og fordi tyske redere godt tør prøve kræfter med de amerikanske aktier og følge i flere græske rederes fodspor.

"Græske redere har succesfuldt entreret de amerikanske kapitalmarkeder i de seneste ti år, og de tyske redere udforsker nu de samme muligheder. Du har store shippingrupper, som allerede er samlet under navne på KG-huse. I nogle tilfælde er der grupper, som operer 50 eller 100 skibe under velkendte shippingnavne. Det er klart, at når en reder succesfuldt bliver børsnoteret, så vil andre snart følge efter. Det vil hurtigt bare være en vurdering af, hvor meget det koster, at rejse x antal dollars," siger Brad Berman fra advokathuset Norton Rose Fulbright, et velronnemeret New York shippingadvokatkontor, til Lloyd's List.

Forhindringen for de tyske rederes adgang til de amerikanske penge kan være, at den generelle tiltro til shippinginvesteringer er lav på globalt plan.

Store tyske redere

Hvis det lykkes enten Rickmers Group eller Claus-Peter Offen at blive børsnoteret i New York vil det være de være de første tyske redere, der bruger den løsning til at hente kapital.

Reederei Claus-Peter Offen var indtil for nylig verdens største NOO-selskab (Non Operating Owners) og spekulationer i tysk shipping i takt med kollapset i hele det tyske finansieringsgrundlag under finanskrisen, der også knockoutede hele chartermarkedet, har derfor af naturlige grunde især handlet om Claus-Peter Offen.

Claus-Peter Offen grundlagde virksomheden i 1971 i Hamborg, og den voksede siden til ikke blot at være den største udbyder af containerskibe til de globale rederier.

Det andet selskab med børsnoteringsplaner - Rickmers Groups - har tre kerneforretninger, der er Maritime Assets, Maritime Services og Rickmers-Linie. Rickmers Group samarbejder i dag med de to amerikanske kapitalfonde Oaktree og Apollo.

Rickmers har netop indgået en aftale om refinansiering af en gældspost på 1,28 milliarder euro. Aftalen indebærer bl.a., at Rickmers Group har forlænget løbetiden på eksisterende lån, i forlængelse af obligationslån optaget i 2013, med yderligere tre år frem til 2018. Samtidig har gruppen reduceret antallet af sine banker fra tidligere 12 til syv banker.

Siden det tyske KG-system smeltede ned har Rickmers været presset og måttet hente kapital i obligationsmarkedet af flere omgange, senest i marts 2014.

Avis: Rickmers undersøger New York børsnotering

Claus-Peter Offen overvejer amerikansk børsnotering

Tysk kontrol med containerflåde rasler ned efter KG-kollaps

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere