ShippingWatch

18 danske skibe ophugget uforsvarligt siden 2009

Fra 2009 til 2013 har danske rederier og selskaber sendt 18 skibe til ophugning under berygtede forhold.

11 danske rederier og selskaber har sendt 18 skibe til ophugning på de berygtede strande i Indien, Pakistan og Bangladesh mellem 2009 og 2013.

Det fremgår af netsiden offthebeach.org, der holder øje med, hvilke skibe der sendes til ophugning.

Ifølge den Bruxelles-baserede ngo-organisationen Shipbreaking Platform er Alang i Indien berygtet for de forhold, som de arbejdere, der hugger skibene op til en timeløn på 2,50 kroner i timen, arbejder og lever under.

Der er katastrofal mangel på sikkerhed, hvilket ifølge organisationen har kostet 480 arbejdere livet siden 1983, mens tusindvis er blevet invalideret af arbejdsskader og sygdomme efter arbejdet med farlige giftstoffer fra skibene.

Men skibsredere også i Danmark, kan have en økonomisk interesse i at sælge deres skibe til billig ophugning i Indien.

Stena Weco: 2014 ser vanskeligt ud 

De to rederier Dannebrog Rederi og Nordana, som gennem Weco Shipping i Rungsted ejes af baron Johan Wedell-Wedellsborg, har sendt flest skibe til ophugning i Indien.

I sommeren 2013 fortalte Lars Steen Rasmussen, adm. direktør i rederiet Nordana, til ShippingWatch om skibet Scan Mumbai, som er et af dem, der er endt på strandene i Sydøstasien. Ifølge ham blev skibet solgt til et indisk ophugningsfirma, mens det lå i Singapore. Herfra slæbte den nye ejer skibet, der havde haft flere havarier, op til Alang i Indien.

"Jeg prøver ikke at sige, at vi ikke vidste, hvor skibet skulle hen. Det vidste vi selvfølgelig godt. Men helt generelt vil jeg sige, at vi altid forsøger at sælge på bedst mulig kommerciel vis, og vi vil meget gerne undgå ophugning. Og det er sjældent overhovedet, at vi har noget, der skal ophugges, og heldigvis for det," sagde Lars Steen Rasmussen:

"Vi har desværre ikke nogen ophugningspolitik, og det er selvfølgelig fordi, vi har meget få sager, og gerne vil undgå ophugning. Jeg har noteret mig, at Danmarks Rederiforening, som vi jo også er medlem af, heller ikke har en ophugningspolitik, så jeg kan bare sige, at vi selvfølgelig vil følge de regler, der måtte komme (Hongkong-konventionen, red.). Det er helt klart."

Fra 2011 til 2013 har de to rederier sendt fire udtjente skibe til ophugning på den berygtede strand Alang i Indien, hvor lavt betalte arbejdere med de bare hænder fjerner giftige materialer, inden skibene skæres i småstykker.

Tre af skibene - Naesborg, Aalborg og Marienborg - er fra rederiet Dannebrog, det fjerde, Nord Scan Mumbai, er fra rederiet Nordana, der indtil 2014 hed Nordana Line A/S.

Nordana vender tilbage til underskud 

Ifølge de gældende regler er det lovligt at sende skibe til ophugning på de indiske strande, medmindre skibene sejler under dansk flag.

Siden 2006 har det ifølge Miljøministeriet været forbudt at sejle skibe under dansk flag til ophugning i Indien. Ikke alle skibe, som de danske rederier ejer, sejler under dansk flag.

Ifølge Søfartsstyrelsens skibsregister, der registrerer skibe under dansk flag, står fragtskibet Aalborg til at være slettet fra registret i februar 2007 - året efter, at det blev forbudt at sende dansk-flagede skibe til ophugning i Indien.

Det har ikke været muligt at træffe baron Johan Wedell-Wedellsborg for en kommentar.

Verdens største scrapping-værfter vil blåstemples 

Kina sætter flere værfter på positivliste 

Kinesisk skibsophugning går mørk fremtid i møde 

Mere fra ShippingWatch

Ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Dansk frigat dræbte fire formodede pirater i Guinea, Dan-Bunkering sagen fortsatte i Odense, stor millionregning endte hos Lauritzen, og IMO afholdt klimamøde i en uge, hvor ShippingWatch gjorde status på et hektisk tredje kvartal for containerrederne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs