ShippingWatch

Klaus Nyborg: Norden har været for optimistisk

Nordens nedjustering onsdag er resultatet af et ekstremt dårligt tørlastmarked. Der var for stor optimisme ved årsskiftet til at forudse, at markedet kunne opføre sig så ringe, fortæller konstitueret adm. direktør i Norden Klaus Nyborg til ShippingWatch.

Foto: Bjørn Marcus Trappaud

For et år siden så tingene helt fine ud hos Norden set i forhold til dagens nedjustering fra rederiet, der er den anden i år.

Carsten Mortensen, den daværende CEO i rederiet, fortalte ved juletid, at han nu godt turde tage "munden lidt for fuld," efter et rigtig hårdt 2012 for rederiet. Faktisk mente den daværende topchef, at rederiet nu kunne sige farvel til de fem hårde år, der fulgte efter finanskrisen.

Han kaldte 2013 et investeringsår og ikke et indtjeningsår, men det skulle vende fra da af, og om flåden sagde han:

"Der har vi helt bevidst gasset op, og det har i høj grad handlet om, at vi føler, at konjunkturerne allerede begynder at vende i 2014 og 2015. Der får vi ikke glæde af de nye skibe, som først kommer i 2015 og 2016 samt årene herefter, så vi har faktisk også taget en del kapacitet ind på den korte bane."

Overraskende og skuffende

I dag - knap et år efter - er det et ganske andet billede, som tegner sig af rederiet. Carsten Mortensen har forladt rederiet, der for tiden drives af den konstituerede adm. direktør Klaus Nyborg.

"Ved indgangen af 2014 var rederiet langt mere optimistiske, end vi nu kan være. Der er en lang række markedsdetaljer, som har ændret sig siden da, og markedet for tørlast har overrasket og skuffet på en lang række faktorer, som vi er nødt til at forholde os til. Man kan sige, at når man ser i bakspejlet, så har vi kontrakter, som ikke skulle være indgået. Kontrakterne er indgået i forventning om, at markedet kunne holde sig, som det altid har gjort historisk, men desværre var markedet dårligere end det har været historisk, så derfor vælger vi nu at være hudløst ærlige og nedjustere," siger Klaus Nyborg i et interview med ShippingWatch.

Hvordan vil du karakterisere 2014 for Norden?

"Året har været særdels udfordrende, et langt ringere marked end forventet, tror jeg, at alle vores kolleger også kan blive enige om. I det hele taget meget skuffende, og vi er kun lige blevet reddet af gong-gongen med den positive udvikling i tank på det allerseneste."

Har 2014 og det dårlige marked i året indvarslet en ny tid for tørlast?

"Det er alt for tidligt at sige, men i den umiddelbare fremtid ser jeg også grund til pessismisme."

Hvornår kan jeres aktionærer igen være tilfredse med Norden og resultatet i rederiet?

"Gerne så hurtigt som muligt, men det er svært at spå om fremtiden. Jeg har bestemt ikke mistet troen på markedet, og vi er som selskab i den lykkelige situation, at vi har en egenkapital på 1,2 mia. USD. Det vil sige, at vi har en vist robusthed. Men vi må erkende, at det nuværende shippingmarked er af en karakter, hvor alting kan ændre sig. Vi har for nuværende ikke nogle klare sigtepunkter, der peger frem mod optimisme."

Norden melder i en fondsbørsmeddelelse ud, at man ikke forventer et forbedret tørlastmarked de næste par år.

Hovedrengøring

Han kalder nedjusteringen for en hovedrengøring i rederiet, der medfører et hensyn til de kontrakter, som blev indgået for tre til seks år siden på tørlast. Det kræver nu en hensættelse på 230 mio. USD, som får forventningerne til hele året hos Norden til at dale til et minus på mellem 290 og 230 mio. USD mod det tidligere forventede resultat på mellem minus 60 mio. USD og et rundt nul.

"Vi rydder op. Og som vi har indikeret i vores tredje kvartals rapport, så har vi forventet en reducering næste år, men her er så en yderligere refleksion over året og oprydning i form af en hensættelse," siger Klaus Nyborg.

Den største af de faktorer, der har påvirket Norden og hele tørlastmarkedet er ifølge Klaus Nyborg faldet i kulimporten til Kina, som er kommet bag på ikke bare Norden, men hele branchen.

"Hvis man kigger rundt og ser forward markedet som en sum af markedsdeltagernes forventninger, så er det meget pessimistisk, hvad vi går ind til," siger Klaus Nyborg.

Norden må ændre sin strategi efter seks måneder 

Norden: Underskud for 2014 på minus 290 mio USD 

Norden: Fra slemt til værre i andet kvartal 

Mere fra ShippingWatch

Blackrock bliver storaktionær i Borr Drilling

Den multinationale kapitalforvalter ejer nu i alt 5,67 pct. af aktierne i Borr Drilling. Aktiekøbet kommer samme dag, som Borr Drilling har solgt tre rigge under bygning for at styrke selskabets pressede økonomi.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs