
To skibe fra Norient Product Pool er blevet tilbageholdt i fremmed havn, fordi en OW Bunker-leverandør krævede søpant i fartøjet.
"Siden OW Bunker kollapsede, har branchen ledt efter et modus operandi, en fremgangsmåde som kunne hjælpe alle med at komme videre uden kaos. At samle parterne for en relevant retsinstans i den pågældende havneby synes at være en velegnet metode. Vi fremlægger en bankgaranti, som garanterer, at pengene er til rådighed, hvis underleverandøren senere får retten til at opkræve betalingen," siger Søren Huscher, adm. direktør i Norient Product Pool, til Børsen.
Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis
Flere rederier opsøger i øjeblikket domstole i London og Singapore for at få en afklaring på betalingsspørgsmålet, så de ikke risikerer at skulle betale en regning flere gange.
"Vi kan ganske enkelt ikke vente i måneder eller år på, at advokater og kreditorer i OW Bunker-boet får overblik over situationen og tager stilling til, hvilke krav de vil gøre gældende, og hvem der skal modtage betalingen for brændstofleverancerne," siger Lars Malmbratt, chef for bunkerindkøbene i det dansk-svenske rederi Stena Weco.
Nu rammer OW Bunker kollapset danske rederier