ShippingWatch

NGO: Maersk må sikre bæredygtig Nicaraguakanal

Den kommende Nicaraguakanal vil tvinge indfødte væk og ødelægge skovene, siger NGO'en Verdens Skove og opfordrer bl.a. Maersk til at sikre kanalens bæredygtighed, skriver The Guardian.

Præsident Daniel Ortega sammen med den kinesiske investor i kanalen. Foto: Esteban Felix

Kanalen gennem Nicaragua kan få store konsekvenser for et lokalt stammesamfund og miljøet, mener NGO'en Verdens Skove, som opfordrer shippingvirksomheder og herunder Maersk til at lægge pres på landets regering og den kinesiske entreprenør.

Det skriver The Guardian. Ifølge Claus Kjærby, der er repræsentant for Verdens Skove i Centralamerika, vil kanalen skære direkte igennem territorier ejet af indfødte, som ikke er blevet hørt i processen:

"Kanalen vil blive bygget direkte gennem territoriet Rama og Kriol og splitte det i to. Det er ligesom hvis nogen ville bygge en cykelsti gennem din have uden at spørge dig om lov," siger han til avisen.

Linjeføringen for Nicaragua Kanal ligger fast

Regeringen oplyser, at man har delt informationer med de indfødte i området, men bekræfter, at der ikke har været nogle formelle diskussioner. Paul Oquist Kelly, der er sekretariatsleder for kommissionen for kanalen, fortæller til The Guardian, at kanalruten ikke var lagt fast i 2013, da man præsenterede projektet i hele landet. Ifølge ham var der ingen protester mod projektet dengang.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

den valgte nicaragua rute.PNG

Appellerer projektet

De indfødte har dog valgt at appellere til kommissionen for menneskerettigheder i Inter-America, fortæller Claus Kjærby, da de ifølge den nuværende plan bliver tvunget til at flytte. Også et Unesco-etableret reservat vil ifølge Verdens Skove blive en del af kanalens rute og risikerer at have en negativ effekt på både dyreliv og området. Derfor opfordrer NGO'en Maersk til at tage affære:

"Maersk interesser bliver brugt som et argument til at bygge kanalen. Det giver Maersk en unik mulighed for at sikre, at projektet ikke bliver implementeret på bekostning af de indfødtes rettigheder og et unikt naturreservat," siger Kjærby.

Maersk Line bakker op om Nicaragua Kanalen

Over for ShippingWatch har Maersk tilkendegivet sine interesser i kanalen, som kan give økonomiske besparelser. En talsperson siger til The Guardian, at rederiet i princippet er positive over for infrastrukturprojekter som Nicaraguakanalen.

"Bestræbelserne på at fremme en udvidelse af industri og handel i Latinamerika - og i verden - er positiv og har potentiale til at øge konkurrenceevnen for landene i regionen. Vi har ikke oplysninger nok til at vurdere det konkrete projekt for Nicaraguakanalen."

Til ShippinGWatch understreger Maersk:

"Vi er ikke involveret i projektet, og vi er ikke i nogen position til at kommentere eller spekulere i, hvorvidt vi vil bruge kanalen eller ej."

Endelig aftale for Panama Kanalen på plads

SeaIntel: Redere kan spare stort på Nicaragua Kanalen

Planen for Nicaragua Kanalen præsenteres i dag

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier på ShippingWatch

Priserne på offshoreskibe er i bund, rederiernes egen og investorernes opfattelse af etik og en McKinsey-rapport om containerbranchens resultater var blandt ugens vigtigste historier på ShippingWatch.

Ny rapport: Maersk mener at have løst flere problemer i Alang

Der er nu sket så store forbedringer på tre værfter i Alang, at de udgør et alternativ til Kina og Tyrkiet, mener Maersks topchef Søren Skou. I en ny rapport erkender koncernen dog, at der stadig er usikkerhed om vandmiljø og problemer med adgang til lægehjælp.

Schmølker: Stena er en mere langsigtet ejer end Weco

Johnny Schmølker var med fra begyndelsen, da Johan Wedell-Wedellsborg slog sig sammen med Stena om produkttankrederiet Stena Weco. Samarbejdet er i dag fortid. Det er Schmølker ikke, der nu står for Stenas danske aktiviteter i Hellerup.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere