ShippingWatch

Har du været på ferie i løbet af juli...

Så bringer vi her et udpluk af de vigtigste historier i sommermåneden. Dannelsen af 2M var kun en af dem.

Foto: Sergei Karpukhin, AP

P3 blev til 2M

...da Maersk Line og MSC besluttede sig for en Plan B efter kollapset af P3:

Electrolux: 2M er også godt for os

Maersk Line: 2M kunne begynde i Kina i morgen

USA afventer indberetning fra Maersk og MSC

Drewry: Nye mega-alliancer på trods af Kina

Alphaliner: Ny 2M-konkurrent vil få 20 pct af Asien-Europa

Maersk-chef: Derfor er MSC den bedste partner for os

Afskiberne vil kigge 2M efter i sømmene

 

Men konkurrenterne svarede hurtigt igen:

SeaIntel: Aftale stor sten i skoen for CMA CGM

UASC: CMA CGM-alliance kan komme på tale

Qatar tager kontrol med hurtigt voksende containerrederi

 

Panama kanalens mareridt

Konkurrenten til Panama kanalen, den stort anlagte kanal i Nicaragua blev godkendt:

Planen for Nicaragua Kanalen præsenteres i dag

Plan for Nicaragua Kanalen godkendt

Nicaragua.jpg

Foto: Esteban Felix

Miljøet på banen

Og Trident Alliance blev officielt etableret med mange skandinaviske medlemmer. Samtidig fik både Scandline og DFDS gode nyheder fra EU:

Miljøalliance med verdensledende rederier født

DFDS får 47,2 mio. kr til scrubbere fra EU

Scandlines får grønne millioner fra EU

Skuld kritiserede branchen

ShippingWatch var på besøg hos Skuld, der både kritiserede branchen og har udnævnt ny CEO.

"CEO-posten kommer noget tidligere end ventet"

Skuld: Der skal være færre P&I klubber

Skuld vil omsætte for 1 mia USD i 2020

StåleHansen-2-2.jpg

 

Så gik den ikke længere...

APM Terminals solgte havnen i Virginia fra:

APM Terminals: Vi tror på USA

APM Terminals sælger Virginia fra

 

Tyske redere og banker i problemer

Tyske redere har mange oplagte skibe, bankerne presses af stresstest:

Tyske skibsejere taber terræn i chartermarked

IMF: Holder tyske shippingbanker til stresstest?

 

Sanktioner mod Rusland

Og endelig var der den tredje runde af sanktioner mod Rusland. Nu bliver effekten mærkbar, mener en række danske og russiske eksperter, som ShippingWatch har talt med.

putin rusland

Nye russiske sanktioner kan ramme rederier og havne

Russisk værftskæmpe rammes af sanktioner

EU vil ramme Ruslands olie og banker

EU klar med sanktioner mod russiske pengemænd

Rosneft sikrede sig to kontrakter inden sanktioner

EU går efter Ruslands bløde bug

Læs også...

- om fremtiden hos Lauritzen Bulkers:

Glidende strategiskift i Lauritzen Bulkers

- om hvad DNV har tabt ved sammenlægningen med GL:

DNV GL mister tonnage på fusion

- og om Danske Banks regnskab og reduktion af shippinglån:

Danske Bank skærer videre i shippinglån

Forsiden lige nu

Én alliance sidder på hovedparten af global ordrebog

Det er især medlemmerne af en af de store containeralliancer, der har bestilt nye skibe inden for det seneste halve år. Ser man på skibe på over 16.000 teu, står alliancen for 58,6 pct. af ordrerne, skriver Seaintel i en ny analyse.

Golden Ocean håber miljøkrav kan opveje flådevækst i tørlast

Markedet har forbedret sig for tørlast, og det har fået ordrebogen til at vokse og potentielt presse konkurrencen i de kommede år. Golden Ocean håber, at de næste par års miljøkrav kan presse flere skibe til ophugning, lyder det i forbindelse med regnskabet for 2017.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere