ShippingWatch

Sidste uges vigtigste historier på Shippingwatch

2Ms registrering i Kina, krisen i tysk søfart, nye sanktioner mod Rusland og konsekvenser for shipping og værfter samt flere interessante regnskaber var blandt sidste uges vigtige historier på ShippingWatch.

Siden Maersk Line og samarbejdspartneren MSC i juli annoncerede deres nye alliance 2M har der hersket usikkerhed i navnlig kinesiske medier om Kinas reaktion på alliancen, efter at landet i foråret forbød den såkaldte P3-alliance mellem Maersk Line, MSC og CMA CGM.

Laem_161.JPG

Men det nye og store VSA-samarbejde mellem verdens to største rederier i 2M har allerede fået papirarbejdet på plads på det kinesiske marked, og kunne derfor principielt begynde at sejle på de store containerhavne i Kina allerede nu. Det fastslog Maersk Line over for ShippingWatch.

Maersk Line: 2M kunne begynde i Kina i morgen

 

 

Medie: Kina er bekymret over 2M

Electrolux: 2M er også godt for os

USA afventer indberetning fra Maersk og MSC

Mens Maersk Line og MSC forbereder deres nye samarbejde bekræfter SeaIntels seneste opgørelse over de 20 store containerrederiers evne til at afsejle og ankomme rettidigt påny, at Maersk Line og MSC ligger milevidt fra hinanden.

Maersk Lines nye partner stærkt forsinket

Maersk Line har udsigt til lysere tider

Den tredje runde af sanktioner mod Rusland, der netop er vedtaget af EU og USA, kan ikke undgå at få mærkbar negativ effekt på den russiske økonomi, som allerede har det skidt. Det vurderer en række danske og russiske eksperter, som ShippingWatch har talt med.

putin rusland

Nye russiske sanktioner kan ramme rederier og havne

Russisk værftskæmpe rammes af sanktioner

EU vil ramme Ruslands olie og banker

EU klar med sanktioner mod russiske pengemænd

Den tyske shippingindustri står over for fundamentale ændringer i 2014. Mange skibsredere er ramt af den fortsatte krise i shipping og er især udfordret af bankernes skærpede udlånskrav til finansiering af skibe. Kravene tvinger dem til at finde finansieringskilder til eksisterende skibe og ikke kapital til investering i nye skibe. Det fastslår formanden for den tyske rederiforening VDR, Michael Behrendt, i foreningens nye årsrapport.

Michael Behrendt_Hapag Lloyd.jpg

Behrendt: Tysk shipping i fundamental forandring

Hamburg Süd vil overtage chilensk rederi

Alphaliner: Hamburg Süd på vej ind i Top 10

En mere struktureret tilgang til større kunder har sikret DSV flere og større kunder, som er stærkt medvirkende til, at koncernen vokser mere end markedet, sagde adm. direktør Jens Bjørn Andersen til ShippingWatch i forbindelse med koncernens regnskab.

DSV_2013_Okt_JensBjørnAndersen.04.jpg

DSV har kapret nye og større kunder

DSV vinder marginalt over konkurrenterne på søfragt

Analytikere: DSV kan blive ramt af prispres

Ugen bød på flere regnskaber fra bl.a. den amerikanske shipping- og finanskonstruktion Scorpio og tørlastrederiet Pacific Basin.

Scorpio Bulkers tabte 26 mio USD i først halvår

Scorpio Tankers fik halvårsminus på 9,4 mio USD

Pacific Basin ud med kæmpe tab i første halvår

Pacific Basin vil flytte slæbebåde til Mellemøsten

 

 

 

Forsiden lige nu

Én alliance sidder på hovedparten af global ordrebog

Det er især medlemmerne af en af de store containeralliancer, der har bestilt nye skibe inden for det seneste halve år. Ser man på skibe på over 16.000 teu, står alliancen for 58,6 pct. af ordrerne, skriver Seaintel i en ny analyse.

Golden Ocean håber miljøkrav kan opveje flådevækst i tørlast

Markedet har forbedret sig for tørlast, og det har fået ordrebogen til at vokse og potentielt presse konkurrencen i de kommede år. Golden Ocean håber, at de næste par års miljøkrav kan presse flere skibe til ophugning, lyder det i forbindelse med regnskabet for 2017.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere