
I fremtiden vil den globale skibsfart i flere tilfælde blive tvunget til at vælge alternative brændstoffer i takt med at omverdenens krav til industrien om lavere udledning af CO2, svovl og NOx tager til. Klassifikationsselskabet DNV GL tegner i en kommentar billedet af cocktailen af brændstoffer, som skibsejerne kan vælge, og selvom der for øjeblikket er meget snak om LNG, vil billedet flere år frem sandsynligvis blive endnu mere alsidigt, mener selskabet.
Det skyldes bl.a., at mere end 20 pct. af skibsfarten vil være i stand til at vælge alternative fremdriftsmuligheder som batterier og andre energiteknologier. Men den vigtigste omstilling til alternative brændstoffer skal drives af ønsket om at reducere udledningen af drivhusgasser, siger Christos Chryssakis, seniorforsker hos DNV GL og projektleder på projektet.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app