Udsigt til tørlastprofit på sigt

Efter en meget lang tur ned ad bakke er der nu tegn i nybygningsmarkedet på, at tørlastskibe igen kan blive en profitabel forretning.

Der er fremgang at spore på tørlastmarkedet, hvis man bruger værfternes ordrebøger som spåkugle for fremtiden.

I ugen mellem 4.og 11. oktober steg antallet af liggende ordrer på de største tørlastskibe fra 10,32 pct. til 10,68 pct. af den eksisterende capesize-kapacitet, mens ordre i panamax-flåden steg fra at udgøre 16,64 pct. til at udgøre 16,99 pct., skriver Market Realist.

Antallet af skibe på ordre kan ifølge Market Realist bruges til at illustrere, hvad lederne i tørlastsektoren forventer af den kommende fremtid, og hvordan raterne på fragt med jernmalm og kul i den kommende tid kommer til at ændre sig.

Clarkson: Nybygningsordrer på højt niveau 

Siden nytår er den samlede ophobning af nye ordrer på skibe aftaget, og både panamax-segmentet og capesize-segmentet har været del af en positiv trend. Ordreprocessen på tørlastskibe er normalt på et-to år, så der kan gå en rum tid før disse positive indikationer fra nybygningsmarkedet vil slå igennem på rateniveau og indtjening, noterer Market Realist.

Moore Stephens: Fremtidstroen bider sig fast i shipping

Tørlastrater for capesize dykker for fjerde dag i træk 

Efterspørgslen på stål stiger i 2014 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også