ShippingWatch

CMA CGM topper Maersks rateløft

Også CMA CGM, Maersk Lines næststørste konkurrent inden for containerfragt, skruer op for den kommende prisstigning på Asien-Europa-ruten.

Ikke kun Maersk Line forsøger at hæve raterne. Også CMA CGM, Maersk Lines næststørste konkurrent inden for containerfragt, skruer op for den kommende prisstigning på Asien-Europa-ruten.

Tidligere på måneden øgede Maersk Line sin varslede ratestigning, der har effekt fra 1. november, fra 600 dollar per tyvefodscontainer (teu) til 950 dollar.

Nu har CMA CGM, der sidder på 8,4 pct. af containermarkedet mod Maersk Lines 14,8 pct., øget sit rateløft fra 750 dollar per teu til 1000 dollar.

Dermed lægger rederiet sig op af tyske Hapag-Lloyd samt APL, der begge har varslet prisløft på 1000 dollar per teu på ruten, mens andre rederier som Hanjin, OOCL, NYK og Evergreen har meldt løft i niveauet 900 til 975 dollar per teu.

Ex-Bimco-chef: Lad redere diktere rater 

Endnu har MSC, der med 13,4 pct. af markedet er Maersk Lines største konkurrent, ikke varslet nogen novemberprisstigning.

Raterne på ruten mellem Asien og Europa er faldet voldsomt de seneste to måneder i takt med, at svag efterspørgsel og overkapacitet har skabt endnu en ratekrig. Sidste uge uge faldt spotraterne for niende uge i træk ifølge Shanghai Shipping Exchanges spotrateindeks.

Spotraten på ruten faldt i ugen 12 pct. til 675 dollar per tyvefodscontainer. Dermed er spotraterne faldet med 55 pct. de seneste to måneder siden generelle ratestigninger 1. juli og 1. august fra en lang række rederier sendte raterne op til 1501 dollar per teu.

De seneste uger har de fleste større rederier dog meldt om aflyste sejladser på netop Asien-Europa-ruten for at forsøge at mindske noget af den overkapacitet, der har været med til at presse raterne i bund.

/RITZAU FINANS

Reuters: Asien-Europa falder kraftigt 

Ringe tro på rateeffekt af aflyste sejladser 

Mere fra ShippingWatch

Minekæmpe køber yderligere tre LNG-drevne skibe

BHP Billiton føjer tre LNG-drevne tørlastskibe til sin flåde i løbet af de næste seks til ni måneder, skriver nyhedsbureau. Mineselskabet satser på flydende naturgas som et overgangsbrændstof.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs