ShippingWatch

Ringe tro på rateeffekt af aflyste sejladser

Svag efterspørgsel får flere containerrederier til at aflyse sejladser mellem Asien og Europa i de kommende måneder, men det er næppe nok til et markant rateløft.

Foto: Hanjin

Flere af de store containerrederier har varslet, at de vil aflyse sejladser mellem Asien og Europa i de kommende måneder grundet et ventet fald i efterspørgslen. Antallet af aflysninger er dog ikke imponerende. Ifølge Alm. Brand Markets vil trækket dog stadig have en positiv effekt for raterne.

Maersk Line og CMA CGM har varslet, at strengen AE6 vil blive aflyst i uge 45 og 47, mens tre sejladser fra Asien til Middelhavet vil blive aflyst i uge 43, 46 og 48. G6 alliancen, hvis medlemmer tæller APL, Hapag-Lloyd, MOL og andre, vil fjerne fem sejladser på fire strenge fra sidst i oktober. Sidstnævnte svarer dog ifølge Lloyd's List kun til omkring 5 pct. af kapaciteten.

Det sker forud for lavsæsonen samt varslede markante ratestigninger fra blandt andre Maersk Line 1. november.

"Aflysningerne virker ikke som så meget, og vi så også i august, at raterne faldt på trods af, at volumen udviklede sig stærkt. Men spørgsmålet er, om det er nok til at få ratestigningen igennem 1. november. Og her mener jeg bestemt, at ja, det er det," siger Alm. Brand Markets A.P. Møller - Mærsk-analytiker Jesper Christensen til Ritzau Finans og fortsætter:

"For at få succes der, behøver de slet ikke tage kapacitet ud. Der skal de bare have en ordentlig prisdisciplin, og det tror jeg, de har. Traditionelt, når der er tale om store rateøgninger, klapper hele branchen hælene sammen og følger med, lige meget hvor meget overkapacitet, der er i markedet."

Overkapacitet og priskrig

Ruterne fra Asien til Europa har længe været plaget af overkapacitet, som har udløst hårde priskrige om markedsandele. Flere gange er raterne faldet til omkring 500 dollar per tyvefodscontainer, hvilket er et svært tabsgivende niveau for hele branchen. Rederierne prøver at modvirke dette med markante ratestigninger.

Drewry: Nord-syd-ruter er mættede 

Omkring slutningen af juni sendte en sådan omgang ratestigninger spotraterne på ruten, målt på Shanghai Shipping Exchanges SCFI-indeks, op fra 514 dollar til 1409 dollar. Siden starten af august er raterne dog dykket fra 1501 dollar til senest 765 dollar. Derfor har flere rederier varslet en større ratestigning 1. november på 900-1000 dollar.

"Jeg er ikke i tvivl om, at de nok skal gennemføre en ratestigning, spørgsmålet er mere, hvor hurtigt raterne falder igen bagefter. At de tager kapacitet ud gør nok, at raterne vil falde mindre tilbage, end man ellers ville have set. Så vi starter nok ikke med at se ugentlige ratefald på 100 dollar, som man ellers kunne have set," siger Jesper Christensen og fortsætter:

"Så lidt har også ret. Men grundliggende er kapaciteten ikke den afgørende faktor for mig, det er prisdisciplinen. Den har de en tendens til at finde, når raterne er meget lave og specielt lige op til kontraktforhandlingerne for næste år."

/RITZAU FINANS

Maersk Line gentænker hele sit flådenetværk  

SeaIntel: Krisen har sluppet USA's containermarked 

 

Mere fra ShippingWatch

CMA CGM forventer kraftigt fald i fragtraterne

Udsigterne for containermarkedet ser noget mere dystre ud i den kommende tid, vurderer franske CMA CGM. Containerrederiet noterede dog stadig vækst på både top- og bundlinje i tredje kvartal.

Ugens bedste på ShippingWatch

EU kæmper om at blive enig om et prisloft på russisk olie. Containerraterne er faldet gennem gulvet. Ny kritik af CII-indekset. Og så er Carsten Mortensen på vej med ny shippingfond.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs