Smedegaard: Gruppen gør virksomhederne stærkere

Det er en styrke for selskaberne under A.P. Møller - Mærsk at være en del af gruppen, vurderer topchef Nils Smedegaard Andersen i lederen af den seneste udgave af koncernens nyhedsblad, Maersk Post.
På den ene side har A.P. Møller - Mærsk sat ambitiøse mål for de enkelte forretningsområder, som hver især har ansvar for at indfri dem, som var de selvstændige virksomheder. Det har ifølge Nils Smedegaard skabt klarhed og understøttet "et drive mod forbedringer i de enkelte virksomheder", der næsten alle forbedrer sig ligesom gruppen som helhed oplever fremgang i overensstemmelse med strategien.
Maersk etablerer ny kerneforretning
"Samtidig skal vi sikre, at vi ser og udnytter de utallige fordele, der er ved at være en del af gruppen. Først og fremmest åbner det fælles navn døre til at gøre forretninger rundt om i verden, fordi kunder, partnere og myndigheder ved og anerkender, hvad det står for," udtaler Nils Smedegaard i lederen.
Desuden har selskaberne ifølge topchefen adgang til en unik stab af mange veluddannede og erfarne ansatte med fælles værdier, ligesom gruppens globale udbredelse og kontakt til store kunder giver de enkelte selskaber nogle muligheder, som de ikke ville have, hvis de ikke var del af koncernen.
"Gruppens finansielle fleksibilitet og mulighed for at investere i krisetider er andre betydelige fordele, som gør, at vores virksomheder kan gøre mere og bedre, end de ville kunne, hvis de ikke var en del af gruppen. Vi kan og vil udnytte disse fordele endnu mere i de kommende år med henblik på at vinde i konkurrencen og fortsætte med at gennemføre vores strategi," slutter Niels Smedegaard.
/RITZAU FINANS
Relaterede artikler:
Store forventninger til Mærsks opkomlinge
For abonnenter