ShippingWatch

ITF skyder på afskibere i vejesag

Afskiberne bør leve op til deres ansvar, mener formanden i transportarbejder-forbundet, ITF. Det gør de ikke med afvisningen af de nye IMO-regler.

De to parter i sagen om den planlagte obligatoriske vejning af containere, som IMO har introduceret, står skarpt over for hinanden. I sidste uge afviste de asiatiske afskibere de nye IMO-regler, og nu bærer det internationale transportarbejderforbund så brænde til bålet.

Forbundets formand, Paddy Crumlin, siger ifølge Lloyds List, at afskiberne må tage deres ansvar alvorligt.

”Afskiberne må tage ansvaret for, hvad der kommer ind i containerne, hvordan den er lastet, og hvor meget den vejer. Det er ikke godt nok, når man siger, at det er svært,” lød det fra Paddy Crumlin.

Derudover påpegede formanden, at eftersom manglende deklarationer på containerne udgør en sundhedsrisiko for transportmedarbejderne og påvirke miljøet og hele transportsektoren negativt, må hele industrien stå sammen om at løse problemet. Det inkluderer også afskiberne, mener Paddy Crumlin.

”Der er behov for et system, så man kan kontrollere de pakkede containere. Hvis afskiberne vidste, at deres containere skulle vejes på en terminal, og at de ville blive holdt ansvarlige for, hvis de ikke ville blive lastet på et skib, så ville de have reageret anderledes på afgørelsen i IMO," siger ITF-formanden ifølge Lloyds List.

Går glip af et ideelt system

I sidste måned indgik IMO et kompromis om containervejning, så afskiberne uden adgang til godkendte vægte, kan slippe for at kontrollere containervægten på terminalområdet, inden containeren sættes ombord på skibene. Allerede i den forbindelse udtrykte Paddy Crumlin sin bekymring for transportmedarbejdernes fremtid.

"Det var den ideelle mulighed for endelig at indføre et system, som vil mindske risikoen for, at uvejede og forkerte beholdere kommer til udgøre en sikkerhedsrisiko for havnearbejdere, søfolk, lastbilchauffører, offentligheden og miljøet. I stedet er vi kommet frem til et kompromis, som i nogle lande vil lede til en proces, der sandsynligvis vil blive plaget af åbenlyse spørgsmål som: Hvem vil bekræfte, hvornår og hvordan?" sagde Paddy Crumlin ifølge LoadStar.

Afskibere: IMO's containervejning vil fejle

IMO indgår kompromis om containervejning 

Enighed om obligatorisk vejning af containere  

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs