ShippingWatch

Maersk-alliance får havnegigant til at sælge ud

Den planlagte dannelse af verdens største containeralliance med Maersk Line, MSC og CMA CGM kan radikalt ændre landskabet blandt asiatiske nøglehavne, vurderer Alphaliner.

Den planlagte mega-alliance med Maersk Line, MSC og CMA CGM, kan ifølge analysehuset Alphaliner ændre landskabet radikalt blandt de store og vigtige containerhavne i Sydøstasien, især Singapore, Port Kelang og Tanjung Pelepas, der alle er presset af faldende fragtmængder.

De tre containerrederier i P3-samarbejdet har hver især deres sydøstasiatiske hub, hvor Maersk ejer 30 procent i Tanjung Pelepas, MSC ejer halvdelen af PSA Asia Terminal i Singapore, mens CMA CGM ikke har ejerinteresser i Port Kelang i Malaysia, hvor det franske rederi er største den kunde.

Lars Mikael Jensen: Her ligger P3s udfordringer 

Den største operatør i Port Kelang, Westports, har netop bebudet salg af 23,8 procent af selskabets aktier, fordi aktionærer ønsker at sælge ud. Westports er den eneste større terminaloperatør i regionen, som P3 ikke har ejerinteresser i, og netop etableringen af P3, og alliancens enorme fragtmængder kan være en alvorlig trussel mod Westports fremtid. Verdens største terminaloperatører, Hutchison Port Holdings, har en aktiepost på godt 32 procent i Westports, hvis samlede markedsværdi udgør ca. 2,7 mia. USD.

Disse asiatiske havne kæmper om P3’s gunst 

Westports har indledt aktiesalget, selvom væksten i de sydøstasiatiske havne er gået i stå. I de første seks måneder af 2013 voksede de samlede containermængder i Singapore, Port Kelang og Tanjung Pelepaskun med 0,7 procent sammenlignet med en årlig vækst på 7,5 procent i perioden 2000-2012.

Væksten i Port Kelang, der er verdens 13. mest travle containerhavn, udgjorde kun 0,4 procent i første halvdel af 2013 mod tidligere en årlig vækst på 9,9 procent over de seneste 12 år. På den baggrund ser fremtiden dyster ud med massiv konkurrence fra andre havne og etableringen af P3, der ifølge Alphaliner også kan bringe havnetarifferne i hele regionen under pres.

Nye havneprojekter

Ny havneprojekter i bl.a. Jakarta, Sri Lanka og andre steder i regionen vil yderligere udvide kapaciteten markant i Sydøstasien og dermed udvande transshipment-mængderne i de tre nøglehavne Singapore, Port Kelang og Tanjung Pelepas.

Samtidig har Singapore fremlagt planer for opførelsen af en ny gigantisk havn i Tuas i den vestlige del af Singapore og med en kapacitet på 65 mio. teu årligt svarende til det dobbelte af den nuværende kapacitet ifølge Alphaliner.

Også i Tanjung Pelepas, der er Maersk Lines vigtigste havn,  står en udvidelse færdig i i maj 2014, og som vil forøge havnens kapacitet med 25 procent årligt, fra det nuværende 8,4 mio. teu til 10,5 mio. teu.

Afskibere nervøse for nye megaskibe og alliancer 

P3-rederierne vælger selv asiatisk nøglehavn 

 

Mere fra ShippingWatch

Minekæmpe køber yderligere tre LNG-drevne skibe

BHP Billiton føjer tre LNG-drevne tørlastskibe til sin flåde i løbet af de næste seks til ni måneder, skriver nyhedsbureau. Mineselskabet satser på flydende naturgas som et overgangsbrændstof.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs