ShippingWatch

Russerne dumper priserne på bunker

De store containerrederier søger i stigende omfang mod de fjernøstlige russiske havne, hvor priserne på bunker er markant lavere end i Kina, skriver nyhedsbrevet Ship&Bunker.

Foto: Hanjin

Billig bunker i Ruslands fjernøstlige havne som Vladivostok og Nakhodka er gået hårdt ud over omsætningen i den kinesiske storhavn Shenzhen, hvor salget af bunker er faldet omkring 20 procent siden begyndelsen af 2013 på grund af konkurrencen fra Rusland.

Maersk Line, Yang Ming, Hanjin Shipping, Hyundai Merchant Marine og andre store rederier køber i stigende omfang olie i russiske havne, hvor priserne er 100-150 USD lavere per mt (metric tonne), siger en kilde fra Shenzhen Brightoil til Platts. Det skriver nyhedsbrevet Ship&Bunker.

USTC fik lavere omsætning i hårdt marked 

"Vores salg af bunkerolie i Shenzhen er faldet markant i løbet af de sidste syv måneder, fordi flere og flere rederier foretrækker at købe i Ruslands fjernøstlige havne som Vladivostok og Nakhodka," siger kilden.

Prisforskellen på bunker mellem havnene har fået containerskibe på ruter til den amerikanske vestkyst til at skifte kurs og slow steame i en eller to dage til de russiske havne, der oplever en stærk efterspørgsel på olie, både til bunker og eksport.

Dansker skal lede global bunkeralliance 

Bunkerforbud på vej ved Gibraltar

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk droppede sin stort anlagte blockchain platform, EU blev enig om en foreløbig aftale om at få shipping ind i sit kvotehandelssystem, og tankmarkedet gør sig klar til EU’s forbud mod russisk olie. Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs